لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

جام ملت‌های آسیا؛ ایران شنبه به مصاف کره شمالی می‌رود


در ادامه پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر، روز شنبه از گروه «د» رقابت‌ها، تیم‌های ملی ایران و کره شمالی به مصاف هم می‌روند. عراق و امارات نیز دیگر بازی این گروه را برگزار خواهند کرد.

از نکات آماری جالب درباره مصاف دو تیم این است که کره‌ شمالی به رغم قدمت جالب توجهی که در فوتبال آسیا دارد، هرگز مقابل ایران به پیروزی نرسیده است.

در آستانه برگزاری این مسابقه، روزنامه الوطن چاپ قطر با انتشار عکسی از بازیکنان کره شمالی که در هتل با لباس‌های متحد کنار هم نشسته و هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند، وضعیت آن‌ها را به زندانی‌ها تشبیه کرده است.

ایران با سه امتیازی که از برتری مقابل عراق اندوخته، در صورت پیروزی در این مسابقه شش امتیازی خواهد شد تا پیش از بازی با امارات، صعود خود را به مرحله یک چهارم نهایی مسجل کند.

افشین قطبی در کنفرانس خبری گفته است که دوست دارم قهرمانی را به مردم ایران هدیه کنم.

در طرف مقابل، سرمربی تیم ملی کره شمالی با تأکید بر این نکته که دیدار ایران و کره شمالی جدال برای صعود خواهد بود، گفته است که امیدواری‌های زیادی به پیروزی دارد و مردانش در بازی با ایران اصول دفاعی و تاکتیکی را بیشتر رعایت خواهند کرد.

از نظر جو تانگ‌سوپ، طلسم شکست‌ناپذیری ایران مقابل کره شمالی بار روانی مضاعفی روی تیم اوست. او می‌گوید ما در همه بازی‌‌ها دفاع و ضدحمله را در دستور کار داریم. «قطعاً جلوی ایران هم همین برنامه را داریم.»

به اعتقاد او، ایران بازیکنانی با قدرت بالا دارد که از همه نقاط زمین به خصوص کناره‌ها خوب استفاده می‌کنند.

تانگ سوپ در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره انتظار مردم کره‌شمالی از تیم ملی فوتبال این کشور گفت: «آنها می‌‌خواهند که ما از گروه‌مان صعود کنیم.»

همچنین فیلیپ تروسیه که ژاپن را به قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۰۰ رساند، تیم‌های استرالیا، ایران، ژاپن، کره جنوبی و قطر را بخت‌های اصلی قهرمانی دانسته است.

تروسیه همچنین گفت ارتباط خیلی خوبی با فدراسیون فوتبال ایران و برخی از افراد در ایران دارم، گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. اگر من را بخواهند باعث افتخار من خواهد بود که سرمربی ایران شوم. پس از کنار گذاشتن علی دایی، فدراسیون ایران با من تماس گرفت و صحبت کردیم. من منتظر ماندم اما پاسخی نیامد و قطبی انتخاب شد.

گفتنی است، این مربی مشهور فرانسوی غیر از سرمربی‌گری در المپیک مارسی، سابقه هدایت تیم‌های ملی ساحل عاج، نیجریه، مراکش، آفریقای جنوبی، قطر و بورکینافاسو را هم دارد.

بورا میلوتینوویچ نیز که در قطر حضور دارد با تأکید بر پیش‌بینی ناپذیر بودن رقابت‌ها می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که ایران دو بازی دیگر هم دارد که بسیار سخت خواهد بود.»

میلوتینوویچ، از مشاهیر فوتبال جهان، سرمربی‌گری ۹ تیم ملی مختلف را برعهده داشته و همراه با کارلوس آلبرتو پریرای برزیلی، یکی از دو سرمربی در تاریخ فوتبال دنیاست که در پنج دوره از بازی‌های جام جهانی روی نیمکت پنج تیم مختلف نشسته است.

در صورت قطعی شدن صعود ایران، قطبی باید در اندیشه دیدارهای گروه «ج» و تیم‌های قدرتمند کره جنوبی و استرالیا باشد که به احتمال فراوان دو تیم صعودکننده از این گروه خواهند بود.
XS
SM
MD
LG