لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

آمریکا: ایران برای اعمال نفوذ در عراق به قدرت نرم متوسل شده است


مایکل کوربین، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق
مایکل کوربین، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق
به گفته یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی در به کارگیری «قدرت سخت» (1) در عراق با شکست روبرو شده و از این رو برای اعمال نفوذ در این کشور همسایه به «قدرت نرم»‌ متوسل شده است.

مایکل کوربین، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق روز سه‌شنبه در سخنانی در موسسه مطالعات صلح بین‌الملل کارنگی در واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای اعمال نفوذ در عراق از طریق به کارگیری «قدرت نرم» متهم کرده است.

به گفته این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا، تهران در زمینه به کارگیری «قدرت سخت» در عراق با شکست روبرو شده و از این رو برای ادامه اعمال نفوذ در کشور همسایه غربی خود به اعمال «روش‌های غیر مستقیم» روی آورده است.

آقای کوربین در این باره گفته است:‌ «ایرانی‌ها همچنان به دنبال اعمال نفوذ در عراق هستند، اما آنها عمدتاً‌ به استفاده از قدرت نرم روی‌ آورده‌اند، چرا که در به کارگیری قدرت سخت با شکست روبرو شده‌اند.»

به گفته وی دخالت‌های مستقیم جمهوری اسلامی در عراق و از جمله آنچه ایالات متحده آمریکا آن را حمایت تهران از گروه‌های تروریستی می‌نامد، نتوانسته است، اثر مورد نظر را بر مردم عراق برجای بگذارد.

مقام‌های آمریکایی در سال‌های گذشته بارها جمهوری اسلامی را به تلاش برای اعمال نفوذ در عراق و دامن زدن به ناامنی در این کشور متهم کرده‌اند، درحالی که ایران چنین اتهام‌هایی را رد می‌کند.

در این میان مایکل کوربین، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت جمهوری اسلامی از «برخی نامزدها»‌ در جریان انتخابات محلی سال ۲۰۰۹ در عراق به عنوان نمونه‌ای دیگر از تلاش‌های ناموفق تهران برای اعمال نفوذ در عراق نام برده است.

وی همچنین اظهار داشته است،‌ علاقه مردم عراق به کشورشان در مقابل منافع جمهوری اسلامی در این کشور قرار گرفته و از این رو «هیچ کس به طور مستقیم برای ایران کار نمی‌کند.»

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین «قدرت نرم» کشورش در عراق را در «همکاری‌های فنی و معاهدات اقتقصادی» دانسته است.

(1) قدرت سخت، ناظر به قدرت و توان نظامی است. قدرت سخت قهری است و خشونت عنصر اساسی آن محسوب می شود.

(2) قدرت نرم، واژ ه ای است که در نظریه روابط بین الملل به منظور توصیف قابلیت یک سیستم سیاسی مانند یک دولت برای نفوذ غیرمستقیم بر علائق و رفتارهای سایر مجموعه های سیاسی از طریق استفاده از ابزارهای فرهنگی یا ایدئولوژیکی بکار می رود.
XS
SM
MD
LG