لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

رئیس سازمان انرژی اتمی: سانتریفیوژهای نسل سوم طراحی و آزمایش شد


فریدون عباسی (چپ) در کنار محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در تهران
فریدون عباسی (چپ) در کنار محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در تهران
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران خبر داده و گفته است، خارج کردن میله‌های سوخت‌ هسته‌ای از رآکتور نیروگاه بوشهر در اواخر سال گذشته به دلیل «ملاحظه‌های ایمنی» صورت گرفته بود.

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه در سخنان خود در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هسته‌ای از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران خبر داده است.

وی همچنین با بیان این که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران با به کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول و با «بالاترین راندمان» ادامه دارد، اظهار داشته است: «برای بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ به منظور افزایش توان جداسازی، ماشین‌های نسل دوم نیز تولید و آزمایش شده‌اند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افزوده است: «در ادامه این تحقیقات، ماشین‌های نسل سوم نیز در سازمان انرژی اتمی ایران، طراحی شد که آزمایش‌های آن با موفقیت به پایان رسیده است.»

اعلام خبر طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران تنها اندکی پس از آن صورت گرفته است، که یک گروه مخالف جمهوری اسلامی از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داده بود که گفته می‌شود در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم به شمار می‌آید.

تلاش جمهوری اسلامی برای طراحی و ساخت دستگاه‌های سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.

در این میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، نیز که در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هسته‌ای سخن می‌گفت،‌ خواستار سرعت گرفتن فعالیت‌های هسته‌ای در ایران شده و گفته است، ایران باید به مرکز تولید و صدور فن‌آوری هسته‌ای تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به نام‌گذاری روز بیستم فروردین ماه به عنوان روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفته است: «اگر این روز با روزهای تاریخی گذشته مقایسه شود، می‌توان آن را بهتر از ملی شدن صنعت نفت دانست، چرا که عزت و هویت ملت ایران در هسته‌ای شدن در سطح بسیار گسترده و عمیق‌تری از ملی شدن نفت به وقوع پیوست.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اصرار ایران به غنی‌سازی اورانیوم و سرپیچی از تن دادن به قطعنامه‌های شورای امنیت، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود در جشن روز ملی انرژی هسته‌ای، دلیل خارج کردن میله‌های سوخت هسته‌ای از رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر در اسفند ماه گذشته را «ملاحظه‌های ایمنی» اعلام کرده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره خارج کردن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر در اواخر سال گذشته خورشیدی مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌ بودند، این اقدام به منظور «انجام برخی از آزمایش‌ها و اقدامات فنی» صورت گرفته است.

گفتنی است، در اواخر مرداد ماه سال گذشته خورشیدی انتقال میله‌های سوخت هسته‌ای به محفظه رآکتور این نیروگاه آغاز شده و در نهایت در آبان ماه همان سال عملیات سوخت‌گذاری این نیروگاه و قرار دادن میله‌های سوخت در درون رآکتور انجام شده بود.

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره خارج ساختن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر، برخی از کارشناسان و منابع خبری از احتمال آسیب رساندن بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت به نیروگاه بوشهر سخن گفته بودند.

هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت به سامانه‌های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صدمه نزده است، اما دیمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه ژانویه گذشته گفته بود، کرم رایانه‌ای استاکس‌نت می‌توانست باعث بروز یک فاجعه هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر شود.

در این میان رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما و لزوم توجه به مقررات ایمنی هسته‌ای گفته است: «به همین منظور قبل از زمین لرزه و سونامی اخیر در فوکوشیما و به هنگام ارائه پیشنهاد طرف روسی مبنی بر بازنگری در بارگذاری سوخت نیروگاهی اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی ایران در مسیر اثبات تاکید خود بر رعایت موازین ایمنی هسته‌ای، این پیشنهاد را پذیرفت و اکنون با امعان نظر به فاجعه اخیر، حقانیت رویکرد ما در این عرصه بر همگان هویدا شده است.»

شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت روسیه که مسئولیت نظارت بر ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران را برعهده دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود، کار سوخت‌گذاری دوباره نیروگاه هسته‌ای بوشهر را آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG