لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

رئیس پارلمان اروپا خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» موسوی و کروبی شد


در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به «بازداشت» میرحسین موسوی و مهدی کروبی، یرژی بوزک، رئیس لهستانی پارلمان اروپا با محکوم کردن این اقدام خواستار آزادی بدون قید وشرط رهبران مخالفان در ایران شده و خانه‌ آزادی نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر این دو را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یرژی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، روز سه‌شنبه اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در زندانی کردن میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «به شدت» محکوم کرده است.

رئیس لهستانی پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه خواستار «آزادی بدون قید وشرط» میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده و بازداشت آنها را تلاشی برای «ترساندن» مخالفان دانسته است.

روز دوشنبه گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان به زندان حشمتیه تهران منتشر شده بود که این خبر با واکنش‌های جهانی و گروه‌ها وشخصیت‌های منتقد جمهوری اسلامی روبرو شده بود.

به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن و برگزاری تظاهرات در تهران و چند شهر دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی با افزایش محدودیت‌ها برای این دو رهبر مخالفان، آنها را به طور کامل در حصر خانگی قرار داده و شماری از نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام آنها شده بودند.

در مقابل هواداران جنبش سبز و فعالان سیاسی و مدنی اعلام کرده‌اند، در اعتراض به بازداشت میرحسین موسوی ومهدی کروبی روز سه‌شنبه دهم اسفند یک بار دیگر دست به تظاهرات خواهند زد.

از سوی دیگر انتشار خبر بازداشت رهبران مخالفان در ایران واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته و در نخستین واکنش‌ها دولت آلمان با محکوم کردن این اقدام خواستار تامین امنیت موسوی و کروبی شده و ایالات متحده آمریکا نیز بازداشت این دو را »غیرقابل قبول» خوانده و خواستار آزادی آنها شده است.

در این میان یرژی بوزک، رئیس محافظه‌کار پارلمان اروپا، «تلاش دولت ایران را برای ترساندن مخالفان»، مغایر با اصول بنیادی دمکراسی و قانونمداری دانسته و سرکوب مخالفان را نشان دهنده «چهره واقعی رژیم ایران» ارزیابی کرده است.

به گفته وی جنبش‌های دمکراتیک در مصر و ایران ریشه در میل مشترک مردم دو کشور برای نیل به آزادی است و «واکنش عصبی» حکومت ایران بهترین دلیل برای این مدعا است.

از سوی دیگر بنیاد خانه آزادی نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تاسف نسبت به بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان، خواستار آزادی فوری آنها شده است.

خانه آزادی همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است، از دولت جمهوری اسلامی به دلیل نوع برخورد با رهبر مخالفان در روزهای گذشته توضیح بخواهد.
XS
SM
MD
LG