لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

شمارى از زندانیان سیاسى با تودیع «وثیقه های سنگین» به مرخصی آمدند


در آخرین روز سال ۱۳۸۹، مقام‌هاى قضایى ایران شمارى از زندانیان سیاسى و بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران را به طور موقت آزاد کردند. این در حالى است که رئیس قوه قضائیه جمهورى اسلامى پیشتر اعلام کرده بود، در نوروز به زندانیان سیاسى مرخصى داده نمى‌شود.

به گزارش سایت اینترنتى کلمه، روز یکشنبه و در آخرین روز از سال ۱۳۸۹ خورشیدى شمارى از زندانیان سیاسى در ایران با سپردن وثیقه‌هاى سنگین براى گذراندن نوروز در جمع خانواده خود از زندان مرخص شده‌اند که از آن جمله مى‌توان به محسن امین‌زاده، معاون پیشین وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى اشاره کرد.

آقاى امین‌زاده که تنها چند روز پس از انتخابات ریاست جمهورى سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، روز ۱۹ بهمن سال گذشته از سوى دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیرى محکوم شد، که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حکم قطعى تبدیل شد.

همچنین لیلا توسلى، پروین جوادزاده، حمزه کرمى، فرید طاهرى، زهرا جبارى، محمدرضا مقیسه، فیض‌الله عرب‌سرخى، على جمالى، آرش علایى و مهدى کریمیان‌اقبال از دیگر بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران هستند که در آخرین روز سال ۱۳۸۹ به طور موقت از زندان آزاد شده‌اند.

سایت کلمه همچنین از احتمال آزاد شدن محسن میردامادى، ارسلان ابدى و چند زندانى دیگر در روز یکشنبه خبر داده است.

آقاى میردامادى که یکى از سرشناس‌ترین زندانیان سیاسى در جمهورى اسلامى است و دبیر کلى حزب مشارکت، عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب در ایران، را بر عهده دارد، تنها چند روز پس از انتخابات ریاست جمهورى بازداشت شده بود.

روز یکشنبه همچنین ابراهیم یزدى، دبیرکل سالخورده نهضت آزادى ایران، از زندان آزاد شد.

اعضاى خانواده برخى از زندانیان سیاسى در ایران در آستانه آغاز سال جدید خورشیدى به درخواست دادستانى تهران اقدام به تودیع «وثیقه‌هاى سنگین چند صد میلیون تومانى» براى آزادى موقت بستگان خود در نوروز کرده بودند.

با این حال به نوشته سایت کلمه، شمار زندانیان سیاسى که نوروز امسال به طور موقت از زندان آزاد خواهند شد، در مقایسه با سال گذشته «کاهش چشمگیرى» دارد و احتمالا تعداد آنها بین ده تا پانزده نفر خواهد بود.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰ زندانى سیاسى در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانى هستند که بیشتر آنها از بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران هستند.

همچنین بیش از ۳۰ زندانى سیاسى دیگر نیز در زندان رجایى‌شهر کرج به سر مى‌برند که تاکنون نامى از این زندانیان در میان کسانى که به طور موقت به مناسبت آغاز سال جدید آزاد شده‌اند، دیده نمى‌شود.

آمارهاى یاد شده تنها مربوط به زندانیانى است که مشغول گذراندن دوران محکومیت خود هستند و کسانى که هم اکنون در بازداشت موقت به سر مى‌برند، در این آمار لحاظ نشده است.

با این حال موافقت مقام‌هاى قضائیه جمهورى اسلامى با آزادى موقت برخى از زندانیان سیاسى در آستانه نوروز در حالى است، که صادق لاریجانى، رئیس قوه قضائیه جمهورى اسلامى چند روز پیش با صدور بخشنامه‌اى با مرخصى نوروزى زندانیانى که به «اقدام علیه امنیت ملى» متهم شده‌اند، مخالفت کرده بود.

«اقدام علیه امنیت ملى» از جمله اتهام‌هاى رایج دستگاه قضایى جمهورى اسلامى علیه بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران است.

در همین حال فخرالسادات محتشمى پور، همسر مصطفى تاج‌زاده، که در جریان تظاهرات روز دهم اسفندماه در تهران بازداشت شد و در این مدت با هیچ یک از بستگان خود ملاقات نداشته است، تهدید کرده، در صورتى که تا روز دوشنبه اجازه ملاقات با همسرش را نیابد، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

آقاى تاج‌زاده، از اعضاى ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى که چند روز پس از انتخابات بازداشت و پس از گذراندن حدود ۹ ماه بازداشت آزاد شده بود، به دنبال شکایت از یکى از فرماندهان ارشد سپاه به اتهام دخالت در انتخابات در اواخر مرداد ماه یک بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

از سوى دیگر محمد نورى‌زاد، یکى دیگر از زندانیان سیاسى و بازداشت‌شدگان پس از انتخابات که از جمله به دلیل نوشتن نامه‌هاى انتقادى به آیت‌الله خامنه‌اى، همچنان در زندان به سر مى‌برد، با انتشار پیامى از زندان اوین، عید نوروز را به مردم ایران تبریک گفته است.

در بخشى از این پیام آمده است: « ایرانیان، لبخندهاى دیر آمده گواراى چهره‌هایتان. ما را نیز در این غربت زندان یاد کنید. ما نیز در زندان، سفره هفت سینى خواهیم چید و قرآن خواهیم خواند و دعا خواهیم کرد.»

آقاى نورى‌زاد که روز ۲۷ اسفند با اعضاى خانواده خود ملاقات کرده، همچنین افزوده است: «هفت سین ما اما تماشایى است؛ روى هفت تکه کاغذ جدا جدا مى نویسیم: سپاس شایسته خدا و مردم است، سرمایه ما، آزادگى تاریخى و سربلندى، گره خورده طبع والاى ماست، سلامتى جسم از آنِ ماست، اگر قرین سلامت روح باشد، سازندگى، آنچنان که یک کشور را شایسته زیستن کند، به دست ماست، سحر نزدیک است و سبزینگى با ماست؛ به یقین نوروز گوارایتان.»
XS
SM
MD
LG