لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

تظاهرات در قبرس به دنبال انفجار مهمات توقیف شده ایرانی


شماری از مردم قبرس روز سه‌شنبه در اعتراض به عملکرد مقام‌های دولت قبرس در ارتباط با حادثه انفجار مهمات توقیف شده ایرانی در این کشور دست به تظاهرات زده و به زد و خورد با نیروهای پلیس پرداختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس قبرس اعلام کرد، ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات سه‌شنبه شب در نیکوزیا را بازداشت کرده‌ است.

بر اساس این گزارش معترضان از جمله با استفاده از کوکتل‌مولوتف به زد و خورد با نیروهای پلیس پرداختند.

خانواده‌های قربانیان این حادثه و رسانه‌های محلی ، مقامات دولتی و نظامی از جمله رئیس جمهور قبرس را مسئول وقوع این حادثه می‌دانند و می‌گویند بی توجهی این مقامات به هشدارهای داده شده و عدم پیگیری جدی آنان سبب شد ۱۲ نفر از شهروندان جمهوری قبرس جان خود را از دست بدهند.

روز دوشنبه در جریان انفجاری که در مقر نیروی دریایی قبرس روی داد، ۱۲ نفر از جمله فرمانده نیروی دریایی این کشور جان خود را از دست دادند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی دولت قبرس این حادثه را بزرگترین فاجعه در دوران صلح در این کشور خوانده و گفته است تحقیقات جنایی درباره انفجار روز دوشنبه آغاز شده است.

در جریان انفجار روز دوشنبه بزرگترین نیروگاه برق جمهوری قبرس که بیش از ۵۰ درصد از برق مصرفی در این کشور را تامین می‌کرد، به طور جدی آسیب دیده و هم اکنون ساکنان بخش یونانی‌نشین جزیره قبرس تنها چند ساعت در روز آب و برق دارند.

گفته می‌شود در این حادثه محموله یک کشتی باری منفجر شده بود که در فوریه سال ۲۰۰۹ در راستای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دستور دولت قبرس مصادره و ضبط شده بود.

محموله این کشتی شامل بیش از ۲۰۰۰ تن باروت بود که در ۹۸ کانتینر جاسازی شده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این باره، این کشتی در ایران بارگیری شده و به مقصد سوریه در حال حرکت بود.

چند هفته پس از مصادره محموله این کشتی ، منوچهر متکی ، وزیر خارجه وقت ایران در سفری به نیکوزیا، پایتخت جمهوری قبرس، خواستار رفع توقیف این محموله شد، ولی دولت قبرس اعلام کرد که ایران با فرستادن کشتی مملو از مهمات تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

دولت قبرس در آن زمان گزارش کامل بازرسی‌ها ، توقیف و مصادره محموله این کشتی را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده بود.

اکنون دو سال پس از این جریان، سخنگوی دولت قبرس می‌گوید پس از مصادره و ضبط مهمات، چندین بار با سازمان ملل برای تعیین تکلیف این محموله تماس گرفته شد ولی سازمان ملل برای حل این مسئله اقدامی نکرد.

از سوی دیگر به دنبال وقوع این انفجار اسراییل اعلام کرده است، یک کشتی‌امدادرسانی را برای مقابله با خسارات ناشی از این انفجار و کمک به بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده راهی قبرس می‌کند.

همچنین آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل، روز دوشنبه با فرستادن پیام تسلیتی به دولت وارتش قبرس، اظهار داشته است، این سلاح‌ها همان چیزی بود که از سوی ایران برای «عوامل ستیزه‌جوی همپیمان با ایران در منطقه» فرستاده شده و قرار بود مردم اسرائیل با این سلاح‌ها کشته شوند.

به گزارش رادیو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، نیز در یک گفت وگوی تلفنی با رییس جمهور قبرس، ضمن ابراز همدردی با مردم قبرس گفته است، اسرائیل هرچه که درتوان دارد برای کمک به قبرس، در راستای «دوستی شجاعانه دو کشور»، به کار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG