لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

خودداری کشتی‌ها از پهلو گرفتن در بندرهای توکیو و یوکوهاما


به دنبال افزایش میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی ژاپن، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا خودداری‌ می‌کنند. در این میان دولت ژاپن از شرکت بهره‌برداری کننده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خواسته است، در مورد وضعیت این نیروگاه اطلاعات شفاف‌تری در اختیار دولت قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ژاپن روز شنبه شرکت توکیو الکتریک، که بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را برعهده دارد، متهم کرده است، که در چند مورد از جمله فرستادن کارگران به داخل این نیروگاه بدون پوشش حفاظتی، مرتکب اشتباه شده است.

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن از مسئولان شرکت توکیو الکتریک، تپکو، خواسته است، در مورد رویدادهای مرتبط با نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما با شفافیت بیشتری عمل کنند.

وی در این باره اظهار داشته است: «ما قویاً‌ از شرکت تپکو می‌خواهیم، فوراً‌ اطلاعات بیشتری در اختیار دولت قرار دهد.»

این درخواست تنها دو روز پس از آن مطرح شده است که دو تن از کارگرانی که در نیروگاه فوکوشیما مشغول به کار بودند، پس از قرار گرفتن در آب موجود در اطراف این نیروگاه دچار سوختگی شدید ناشی از تشعشعات هسته‌ای شده بودند.

گفته می‌شود، میزان مواد رادیواکتیو موجود در آب‌های اطراف رآکتورهای آسیب دیده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما هزار برابر بالاتر از حد معمول بوده است.

در این میان آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است، مسئولان شرکت تپکو چند روز پیش از حادثه روی داده برای کارگران نیروگاه فوکوشیما می‌دانستند که در اطراف یکی از رآکتورهای این نیروگاه میزان مواد رادیواکتیو به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای استفاده از آب دریا برای خنک کردن رآکتورهای آسیب دیده نیروگاه فوکوشیما، مقام‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند، ارتش آمریکا سرگرم ارسال آب شیرین برای خنک کردن رآکتورهای فوکوشیما است.

روز جمعه گزارش‌هایی درباره بالا رفتن شدید میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی نزدیک به نیروگاه فوکوشیما منتشر شده بود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان مواد رادیواکتیو در آب دریا به ۱۲۵۰ بالاتر از میزان معمولی رسیده است.

در این میان به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از ترس تشعشعات هسته‌ای از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو و یوکوهاما خودداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی هاپاگلوید از ۱۰ روز پیش از بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا استفاده نمی‌کند و مسیر کشتی‌های خود را به کوبه تغییر داده است.

همچنین بر اساس اعلام یک شرکت کشتیرانی ژاپنی، کشتی‌هایی که از ژاپن وارد بندرهای چین می‌شوند، در این کشور با استفاده از دستگاه‌های پرتوسنج کنترل می‌شوند.

پیشتر یک کشتی که از فاصله ۱۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما عبور کرده بود، به دلیل ثبت میزان بالای مواد رادیواکتیو در آن از سوی مقام‌های چینی در قرنطینه قرار گرفته است.

در این میان یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن روز شنبه گفته است، هنوز «زمان زیادی» برای پایان بحران هسته‌ای در این کشور باقی مانده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «به نظر می‌رسد، ما توانسته‌ایم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنیم، اما همچنان نمی‌توانیم خوشبین باشیم.»

به دنبال زلزله مهیب دو هفته پیش در ژاپن و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق و آسیب‌دیدگی یکی پس از دیگری از کار افتاد.

بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، چندین انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه این نیروگاه روی داده و بر اثر این انفجارها جداره خارجی این رآکتورها فروریخته است.

در جریان زمین‌لرزه جمعه دو هفته پیش ژاپن که شدت آن نزدیک به ۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اعلام شده است، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
XS
SM
MD
LG