لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

«شش نفر دیگر از تظاهرکنندگان در سوریه کشته شدند»


در حالی که در ادامه اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه، روز شنبه نیز نیروهای امنیتی این کشور با شلیک به سوی تظاهرکنندگان در یکی از شهرهای شمالی این سوریه دست کم شش نفر را از آنها را کشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، کمیته هماهنگی محلی، که تظاهرات ضد دولتی در سوریه را سازماندهی می‌کند، روز شنبه اعلام کرد، دست کم شش نفر دیگر در جریان شلیک نیروهای امنیتی به سوی تظاهرکنندگان در شهر «جسرالشغور»، واقع در شمال سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش این شهر از زمان آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه از میانه ماه مارس تاکنون بارها صحنه اعتراض‌ها به حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بوده است.

تظاهراتی در منطقه کردنشین سوریه (منبع سایت صداهای جهانی)



همچنین بر اساس اعلام فعالان سوری، تانک‌های ارتش این کشور روز شنبه راهی شهر مرکزی حماه شده‌اند، که روز جمعه نیروهای دولتی با شلیک به تظاهرکنندگان در این شهر بیش از شصت نفر را کشته بودند.

به طوری که برخی منابع خبری از روز جمعه به عنوان «یکی از خونین‌ترین روزها» در یازده هفته‌ای که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد می‌گذرد، یاد کرده‌اند.

شهر حماه ۲۹ سال پیش نیز صحنه کشتار ۳۰ هزار نفر از مردم سوریه بود که به دستور حافظ اسد، پدر بشار اسد، و با اتهام شورش مسلحانه جان خود را از دست دادند و شهرشان با خاک یکسان شد.

از سوی دیگر در حالی که با ادامه اعتراض‌ها در سوریه، نیروهای امنیتی در این کشور همچنان به سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان ادامه می‌دهند، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به قطع اینترنت توسط حکومت سوریه «عمیقاً» ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا در این باره آمده است: «انتشار گزارش‌هایی درباره قطع اینترنت و نیز شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از نقاط سوریه ما را عمیقاً نگران کرده است.»

هیلاری کلینتون همچنین افزوده است: «ما هرگونه اقدامی را که باعث محدود ساختن حقوق مردم سوریه در آزادی بیان و تجمعات شود، محکوم می‌کنیم.»

به گفته شاهدان در روز جمعه و همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌ها در سوریه شبکه اینترنتی در دمشق و چند شهر دیگر قطع شده بود و یک شرکت آمریکایی نیز اعلام کرده است، ارتباط حدود دو سوم شبکه‌های سوری با شبکه جهانی اینترنت قطع شده است.
XS
SM
MD
LG