لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

سوریه آمریکا را به دامن زدن به اعتراض‌های داخلی متهم کرد


به دنبال بازدید سفیر آمریکا در سوریه از شهر حماه با هدف «اعلام همبستگی» با تظاهرکنندگان، دولت سوریه با اعلام این که این سفر «بدون مجوز» صورت گرفته، آمریکا را به دامن زدن به اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه سوریه پنج‌شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود و دامن زدن به اعتراض‌ها در این کشور متهم کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: «بازدید بدون مجوز سفیر آمریکا از شهر حماه سند آشکاری از دست داشتن آمریکا در رویدادهای جاری در سوریه است که امنیت و ثبات در سوریه را تهدید می‌کند.»

وزارت امور خارجه سوریه همچنین نسبت به این گونه «رفتار‌های غیرمسئولانه» سفیر آمریکا هشدار داده و تاکید کرده است که دمشق «برای بازگرداندن آرامش و امنیت» از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

رابرت فورد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سوریه، روز پنج‌شنبه به شهر حماه سفر کرده بود و بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا وی قصد داشت در تظاهرات مخالفان حکومت که معمولاً پس از نماز جمعه برگزار می‌شود شرکت کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین هدف از سفر سفیر این کشور به شهر حماه را که جمعه هفته گذشته شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضد حکومتی علیه بشار اسد بود، «اعلام همبستگی» با معترضان اعلام کرده است.

به دنبال انجام این تظاهرات که گفته می‌شود بیش از نیم میلیون نفر در آن شرکت داشتند و نیروهای امنیتی نیز از هر گونه اقدامی علیه تظاهرکنندگان خودداری کرده بودند، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، فرماندار حماه را به دلیل کوتاهی در سرکوب معترضان برکنار کرد.

در این میان در حالی که معترضان در سوریه خواستار برگزاری تظاهراتی گسترده در جمعه این هفته در سراسر کشور شده‌اند، تانک‌های ارتش سوریه در بیرون از شهر حماه موضع گرفته‌اند.

در روزهای اخیر و در جریان حمله نیروهای نظامی به معترضان در این شهر دست‌کم ۲۲ نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌ و شمار زیادی از ساکنان این شهر گریخته‌اند.

روز پنج‌شنبه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که کشورش به شدت نگران اوضاع در شهر حماه سوریه است.

شهر حماه که در شمال دمشق واقع است، در سال ۱۹۸۲ نیز شاهد سرکوب خونین هواداران اخوان‌المسلمین توسط حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه و پدر بشار اسد، بود که گفته می‌شود در جریان آن حدود بیست هزار نفر جان خود را از دست دادند.

از آن زمان به بعد این شهر از نظر سیاسی در سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام فعالان سیاسی و طرفداران حقوق بشر در سوریه، از زمان آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور از ماه مارس، نزدیک به چهار ماه پیش، تاکنون بیش از ۱۳۰۰ تن از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته‌ شده‌اند.
XS
SM
MD
LG