لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

رئیس جمهور سوریه استاندار «حمات» را برکنار کرد


تصویری برگرفته از ویدئویی در یوتیوب که منتسب به «حمات» است- اردیبهشت ماه
تصویری برگرفته از ویدئویی در یوتیوب که منتسب به «حمات» است- اردیبهشت ماه
یک روز پس از آن‌که صدها هزار نفر در شهر «حمات» در سوریه دست به تظاهرات ضد حکومتی زدند، بشار‌ اسد، رئیس جمهور سوریه، طی حکمی استاندار حمات را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، خبر برکناری احمد خالد عبدالعزیز، استاندار حمات که با امضای بشار اسد اجرایی شده، روز شنبه از سوی خبرگزاری سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، اعلام شده است و اگرچه این خبرگزاری دلیلی برای این برکناری ذکر نکرده، فعالان سوری بر این باورند که دلیل این اقدام، برگزاری تظاهرات ضد حکومتی گسترده در این شهر بوده است.

به گفته فعالان سیاسی، در حالی که روز جمعه صدها هزار نفر در شهر حمات، واقع در غرب سوریه، علیه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زدند، نیروهای امنیتی حمات وارد عمل نشده و دست به مداخله نزدند که به همین دلیل به گفته این فعالان، بشار اسد تصمیم به برکناری آقای عبدالعزیز گرفته است.

روز جمعه و به دنبال فراخوان فیسبوکی فعالان سیاسی سوری برای برگزاری تظاهرات گسترده علیه حکومت بشار اسد، مخالفان حکومت در شهرهای مختلف سوریه به خیابان‌ها آمدند.

فعالان سیاسی ارقام متفاوتی برای تعداد تظاهرات‌کنندگان شهر حمات اعلام کرده‌اند و بر اساس اظهارات آنان حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار سوری در این شهر دست به تظاهرات زده‌اند.

به گفته فعالان سیاسی تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه در شهرهای دیگر سوریه از جمله اِدلِب، حُمص، حَلَب، لاذِقیه و دمشق نیز برگزار شد.

در جریان تظاهرات روز جمعه بر اساس آمار ارائه شده از سوی فعالان سوری، دستکم «۲۷ تن» بر اثر سرکوب نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

آن‌گونه که این فعالان سوری می‌گویند روز جمعه حدود «۱۶ تن در اِدلِب»، «هشت تن در حُمص»، «دو تن در دمشق» و «یک تن نیز در حَلَب» به دست نیروهای امنیتی از پای در آمده‌اند.

ناآرامی‌ها در سوریه از اسفندماه آغاز شده و معترضان به حکومت سوریه خواستار پایان یافتن حکومت بشار اسد هستند.

در جریان ناآرامی‌ها چند ماهه و سرکوب‌های شدید نیروهای حکومتی، تا کنون، به گفته گروه‌های حقوق بشری سوری، «بیش از ۱۴۰۰ تن» کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG