لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

«هفت نفر در تيراندازی نيروهای امنيتی سوریه کشته شدند»


فعالان سياسی سوری می‌گويند روز سه‌شنبه در جريان درگيری هواداران حکومت بشار اسد و مخالفان وی در چند شهر سوريه دست کم هفت نفر کشته و شماری نيز زخمی شده‌اند.

عمار قرابی، رييس سازمان حقوق بشر سوريه، به خبرگزاری رويترز گفته است: به دنبال درگيری طرفداران و مخالفان بشار اسد، نيروهای امنيتی و ارتش به حمايت از طرفداران حکومت در اين درگيری دخالت کردند و در اين درگيری ها تعدادی از مخالفان کشته و مجروح شده اند.

به گفته عمار قرابی در شهرهای «حمات»، «حمص» و «ميادين» درگيری‌هايی رخ داده است و نيروهای امنيتی و ارتش به سمت مخالفان شليک کرده‌اند.

به گزارش رويترز، در شهر ميادين در استان دير الزور و در چهل کيلومتری شرق دمشق و در نزديکی مرز عراق دست کم يک نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شده اند.

يک ساکن شهر ميادين به رويترز گفته است: سخت است که بگويم که کدام گروه درگيری را آغاز کرد ولی يک نفر در اين درگيری کشته شد و تعدادی نيز مجروح شدند.

دو شاهد عينی نيز در شهر حمص گفته اند همزمان با تجمع هواداران حکومت، مخالفان نیز دست به تظاهرات زدند که نيروهای امنيتی به سوی تجمع مردم معترض شليک کرده‌اند.

طبق اين گزارش شاهدان عينی در شهر درعا نيز گفته اند نيروهای ارتش به سوی معترضان در اين شهر تیراندازی کرده اند.

این در حالی است که بشار اسد روز سه شنبه و تنها يک روز پس از ارائه پيشنهاد « گفت وگوی ملی » فرمان يک عفو عمومی جديد را صادر کرد.

خبرگزاری دولت سوريه بدون ارائه جزييات بيشتری فقط اعلام کرد که « بشار اسد رييس جمهور، يک فرمان عفو عمومی در مورد تمام جرائمی که قبل از تاريخ بيستم ماه ژوئن روی داده صادر کرده است»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از شهر دمشق يادآوری می کند که رييس جمهور سوريه روز ۳۱ ماه مه نيز فرمان عفوی برای تمامی زندانيان سياسی و از جمله اعضای « اخوان المسلمين » صادر کرده بود. به گزارش گروههای مدافع حقوق بشر صدها نفر از زندانيان پس از صدور اين فرمان آزاد شدند.

بشار اسد در سخنرانی تلويزيونی خود در روز دوشنبه گفته بود: «ما احساس کرديم که اين فرمان عفو قانع کننده نبوده، بنابراين قصد داريم دامنه آن را گسترش داده تا ديگران را نيز در برگيرد. البته بدون اينکه امنيت کشور به خطر بيافتد.»

به دنبال اين سخنرانی ، در روز سه شنبه جمعيت وسيعی به حمايت از بشار اسد در مرکز شهر دمشق گردآمدند. اين جمعيت با در دست داشتن تصاوير بشار اسد و پرچم های سوريه شعار می دادند: «بشار ، ما جان خود را فدای تو می کنيم.»

پس از حدود سه ماه ناآرامی گسترده در سوريه، تظاهرات مخالفان و سرکوب خونين توسط نيروهای امنيتی که طی آن صدها نفر کشته شده اند، بشار اسد گفت که يک « گفت وگوی ملی » می تواند راه را برای تدوين يک قانون اساسی جديد همواره کند ولی به هيچ وجه حاضر نيست در شرايط هرج و مرج اصلاحات را بپذيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مخالفان دولت و طرفداران دمکراسی در سوريه ضمن محکوم کردن اين سخنرانی اعلام کردند که « انقلاب » ادامه خواهد يافت.

وزارت خارجه آمريکا در واکنش به اين سخنرانی خواستار « اقدام و نه حرف » شد. همزمان وزرای خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا تحريم ها عليه رژيم و رهبران سوريه را تشديد کرده و حتی برخی خواستار کناره گيری وی شدند.

بشار اسد در سخنرانی خود اذعان کرد که سوريه به يک «نقطه تعيين کننده» رسيده است ولی افزود که «گفت وگو» می‌تواند به تنظيم يک قانون اساسی جديد و پايان دادن به پنج دهه حکومت مطلق حزب بعث در سورهی منجر شود. اين يکی از خواست های معترضان است.

در همین حال، «رامی عبدالرحمان» مسئول گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه که دفتر آن در لندن است روز سه شنبه گفته است:« تظاهرکنندگان سخنرانی بشار اسد را محکوم کردند چون در آن مخالفان دولت خرابکار و تندرو معرفی شده بودند.»

به گفته « رامی عبدالرحمان» طی ناآرامی های چند ماه اخير حدود هزارو ۳۰۰ نفر از تظاهرکنندگان و حدود ۳۴۰ نفر از افراد نيروهای امنيتی و انتظامی سوريه کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مخالفان دولت سوريه می گويند که بشار اسد در اين سخنرانی اقدامات و گامهای مشخصی را اعلام نکرده است و به مهمترين مسئله برای مخالفان که خروج نيروهای ارتش از شهرهای سوريه است اشاره ای نکرد.

در همين حال آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه در لوکزامبورگ گفت:« برخی معتقدند که هنوز بشار اسد فرصت دارد تا سياستهای خود را تغيير داده و اصلاحات را بپذيرد. ولی من شخصا دراين مورد ترديد دارم. به نظر من حکومت سوريه وارد محدوده غيرقابل بازگشت شده است»

کشورهای غربی پيشنويسی را برای محکوم نمودن حکومت سوريه به خاطر سرکوب مخالفان به شورای امنيت سازمان ملل متحد پيشنهاد کرده اند اما دولت روسيه هشدار داده که يک چنين قطعنامه ای را وتو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG