لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

عادل الجبیر: قطع مناسبات با ایران شامل حج نمی‌شود


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی

یک روز پس از اعلام قطع رابطه عربستان با ایران، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در این باره توضیح داد که این قطع رابطه شامل پایان یافتن تمامی مناسبات تجاری و هم‌چنین لغو پروازها بین دو کشور می‌شود اما مسئله سفر ایرانیان به مراسم حج را در بر نمی‌گیرد.

عادل الجبیر که روز دوشنبه ۱۴ دی در یک نشست خبری سخن می‌گفت هم‌چنین افزود که دولت عربستان تصمیم گرفته تا تمامی شهروندان سعودی را از سفر به ایران منع کند.

در این ارتباط، منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند که در حدود هشتاد شهروند سعودی، شامل دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان، روز دوشنبه ایران را به مقصد دبی ترک کرده‌اند.

این تصمیمات دولت سعودی پس از آن گرفته می‌شود که اعدام یک روحانی پرنفوذ شیعه به نام شیخ نمر باقر النمر در عربستان، اعتراض شدید ایران را در پی داشت؛ امری که عربستان آن را دخالت ایران در امور داخلی خود قلمداد می‌کند.

در همین حال، وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که زائران ایرانی حج همچنان مجاز به سفر به مکه و مدینه هستند اما افزود که ایران باید «مانند کشوری عادی» رفتار کند و نه «مثل یک انقلاب» و این‌که ایران باید به هنجارهای بین‌المللی احترام بگذارد تا بتوان مناسبات را بهبود بخشید.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه خبر رسید که اتحادیه عرب نیز تصمیم گرفته‌است در ارتباط با مناقشه تازه ایران و عربستان یک نشست اضطراری برگزار کند.

این نشست اضطراری به درخواست عربستان سعودی و در ریاض برگزار می‌شود و بررسی موضوع حملات برخی معترضان ایرانی به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد که در روزهای اخیر روی داده از محورهای اصلی این نشست اعلام شده‌است.

عربستان همچنین در واکنش به حملات یادشده از ایران به سازمان ملل شکایت کرده‌است؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در این ارتباط می‌گوید که جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کرده‌است.

دولت‌های مختلف سنی عرب تهران را مکرراً متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده‌اند و در این ارتباط عادل الجبیر نیز روز دوشنبه گفت که «تاریخ ایران مملو از مداخله منفی و خصومت در ارتباط با مسائل عربی است».

بحرین نیز ایران را متهم به «مداخله فاحش و خطرناک» در امور کشورهای عربی کرده و در این ارتباط از دیپلمات‌های ایرانی خواسته تا ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که سودان نیز حملات در ایران به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان را به‌شدت محکوم کرده و از تصمیم خود برای قطع رابطه با ایران خبر داده‌است.

امارات متحده عربی نیز از کاهش روابط خود با ایران خبر داده و در این ارتباط خواستار کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در امارات شده‌است.

از سوی دیگر روسیه از ایران و عربستان خواسته تا از تشدید مناقشات پرهیز کرده و از خود خویشتنداری نشان دهند.

در روزهای اخیر در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به اعدام شیخ نمر، گفت که «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی» را خواهد گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اما در کنار محکوم کردن اعدام شیخ نمر، بخشی از سخنانش را به تقبیح حمله «افراطی‌ها» به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران اختصاص داده و این حملات را برابر با «توهین به نظام» دانست.

XS
SM
MD
LG