لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

علی لاریجانی: اوباما می‌خواهد ایران تسلیم خواسته‌های نامربوط شود


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

رئیس مجلس ایران، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که به دنبال شکست خوردن مذاکرات اتمی ایران با کشورهای غربی یا تسلیم شدن ایران در مقابل به گفته او «خواسته‌های نامربوط» است.

علی لاریجانی همچنین گفت که آقای اوباما به دلیل به گفته او «ضعف و گرفتاری داخلی» نمی‌تواند در مقابل انعطاف‌های «معقول دولت و ملت ایران» تصمیم «عاقلانه» بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای لاریجانی، در نطق خود در جلسه علنی روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن ماه مجلس با اشاره به سخنان «اخیر» باراک اوباما افزود: «نمایندگان توجه کنند که عبارت رئیس جمهوری آمریکا چیست، «فشار می‌آوریم تا ایران نظر آمریکا را در بحث هسته‌ای بپذیرد.»

رئیس مجلس ایران تصریح کرد: «آنها می‌گویند باید تسلیم خواست ما شوید، در کجای دنیا به این رفتار مذاکره می‌گویند.»

وی تاکید کرد: «البته روشن است که آقای اوباما به دلیل ضعف و گرفتاری داخلی نمی‌تواند در مقابل انعطاف‌های معقول دولت و ملت ایران تصمیم عاقلانه بگیرد و می‌خواهد ایران تسلیم خواسته‌های نامربوط شود یا مذاکرات با شکست مواجه شود.»

گفته‌های آقای لاریجانی در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب، سی‌ام دی‌ماه، در نطق سالانه خود در کنگره آمریکا بار دیگر با تأکید بر مخالفت خود با افزودن تحریم‌ها علیه ایران تهدید کرد که چنین اقدامی را وتو خواهد کرد.

باراک اوباما در سخنان خود یک بار دیگر بر اراده دولت خود در پایان دادن به مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

آقای اوباما در عین حال تصریح کرد: «برای موفقیت این گفت‌وگوها، هیچگونه تضمینی وجود ندارد و او برای جلوگیری از یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، همه گزینه‌ها را روی میز دارد.»

با این وجود، کمیته بانکی سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن، با اکثریت آراء طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، اگر مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش تا پایان ماه ژوئن به نتیجه نرسد تحریم‌های تهران تشدید خواهد شد.

رئیس مجلس ایران روز یک‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «آقای اوباما باید به روشنی بداند که ملت ایران تسلیم نخواهد شد و ایشان با این نوع سیاست غلط در مذاکرات مسئول شکست آن است.»

آقای لاریجانی اضافه کرد: «آقای اوباما تصور کرده‌است می‌تواند هزینه ضعف خود را در حل مشکلات داخلی به طرف ایران منتقل کند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پس از این سخنان آقای لاریجانی، نمایندگان مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در هفته‌های گذشته از وارد شدن مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ به مرحله «جزئیات» خبر داده‌اند.

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، عصر پنج‌شنبه، ۹ بهمن و پس از پایان گفت‌وگوها با معاونان وزیران خارجه سه کشور اروپایی گفته بود که «هرچه به جزئیات نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف نظرها بیشتر می‌شود».

تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی عباس عراقچی صبح و عصر پنج‌شنبه، ۹ بهمن، در استانبول با همتایان خود هانس دیتر لوکاس از آلمان، سایمون گس از بریتانیا و نیکلاس دوریویر از فرانسه مذاکره کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ششم بهمن گفت که امکان دارد «در همین چند هفته آینده میان ایران و قدرت‌ها یک توافق نهایی هسته‌ای بدست آید»، اما این توافق (از دید اسرائیل) «بد» و «غیرقابل قبول» خواهد بود.

ایران و شش قدرت جهانی در آذر پارسال به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند، اما مهلت مذاکرات برای توافق نهایی، پس از آن با تمدید روبه‌رو شد.

قرار شده‌است که طرفین تا ماه مارس به یک «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۱۰ تیرماه توافق نهایی هسته‌ای حاصل شود.

XS
SM
MD
LG