لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

آمانو در مورد مناقشه هسته‌ای با ایران: انتظار پیشرفت تا هفته بعد


یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران در آستانه فرارسیدن مهلت ضرب‌الاجل مورد توافقش با آژانس، اقداماتی را جهت شفاف‌سازی در زمینه برنامه هسته‌ای خود به مورد اجرا گذاشته و انتظار می‌رود که در زمینه مناقشه هسته‌ای با ایران «تا هفته بعد پیشرفت حاصل شود.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو روز دوشنبه ۲۷ مرداد به هنگام بازگشت از تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که «اجرای اقدامات پنج‌گانه آغاز شده‌است.»

آقای آمانو که روز یک‌شنبه از «شنیدن تعهد قاطع تهران برای حل و فصل مسائل باقیمانده هسته‌ای خود از طریق همکاری و گفت‌وگو» خبر داده‌بود روز دوشنبه با اشاره به مناقشه هسته‌ای ایران گفت که «انتظار من این است که تا هفته بعد پیشرفت حاصل شود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای آمانو روز دوشنبه هم‌چنین گفت که در سفرش به ایران موفق شده تحقیقاتش درخصوص چاشنی‌های انفجاری را پیگیری کند.

وی افزود که آژانس و ایران هم‌چنین در حال بحث در مورد دو آزمایش دیگر انجام‌شده در ایران هستند که ممکن است مصارف نظامی داشته باشند.

سفر یوکیو آمانو به تهران در آستانه ۲۵ اوت صورت گرفت که ضرب‌الاجل ایران برای ارائه اطلاعات مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در همین زمینه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پس از دیدار با آمانو به خبرنگاران گفت که «در این دیدار درباره چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و امیدواریم آمانو گامی را در جهت بسته شدن این موضوع بردارد. اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد».

به گفته وی، «ایران و آژانس در چارچوب تفاهم مشترک همکاری‌هایی را در ۱۳ گام تاکنون انجام داده‌اند و در آخرین گام قرار شد همکاری‌های دیگری داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است».

آقای صالحی افزود: «در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس پنج خواسته دیگر را مطرح کرد که برخی از آن‌ها در چارچوب تفاهم با ۱+۵ است که اقداماتی برای انجام آن‌ها نیز انجام گرفته است».

کشورهای غربی نگران هستند که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود که آن را صلح‌آمیز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد؛ جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.

دو معاون وزیر خارجه ایران روز دوشنبه خبر دادند که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، در ماه سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران نیز در اوایل سپتامبر، دیدار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG