لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

مقام‌های امنیتی ترکیه: یکی از مظنونان بمب‌گذاری آنکارا عضو پ‌کاکا بود


بمبگذاری در آنکارا. ۱۴ مارس ۲۰۱۶
بمبگذاری در آنکارا. ۱۴ مارس ۲۰۱۶

مقام‌های امنیتی ترکیه می‌گویند یکی از دو فرد مظنون به ارتکاب انفجار روز یک‌شنبه آنکارا زنی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، است که سال گذشته به این حزب پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های امنیتی ترکیه می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد مسئولیت این انفجار متوجه پ‌کاکا است و یکی از بمب‌گذاران انتحاری زنی است متولد سال ۱۹۹۲ اهل شهر قارص در شرق ترکیه.

انفجار بزرگی شامگاه یک‌شنبه ۲۳ اسفند در محله‌ای شلوغ در آنکارا و در نزدیکی وزارت دادگستری ترکیه منفجر شد که ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشت.

دولت ترکیه می‌گوید که قصد دارد عصر دوشنبه «سازمانی» که مسئول این انفجار است را رسماً شناسایی و نام آن را اعلام کند.

بنا بر گزارش‌ها، در پی انفجار یک‌شنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، قول داده است تا «تروریسم را به زانو درآورد» و گفته‌است که ترکیه در این راستا «حق دفاع از خود» را برای خود محفوظ دانسته و از این حق استفاده خواهد کرد.

در همین حال طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه پلیس ترکیه با هجوم به منازل افراد مرتبط با پ‌کاکا در شهر آدانا دست‌کم ۳۶ نفر را بازداشت کرده و در استانبول نیز ۱۵ نفر از مظنونان کُرد دستگیر شده‌اند.

پ‌کاکا که مقام‌های امنیتی ترکیه روز دوشنبه در ارتباط با انفجار یک‌شنبه از آن نام برده‌اند تاکنون به طور مستقیم نیروهای امنیتی ترکیه را هدف حملات خود قرار داده و گفته‌است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

ماه گذشته، هفدهم فوریه، بمب دیگری در نزدیکی محل انفجار بمب روز یک‌شنبه آنکارا منفجر شده بود که گروهی به نام «شاهین‌های آزادی کردستان» (یا به صورت مخفف: تاک) مسئولیت آن را برعهده گرفت. گروه «تاک» گروهی است که از پ‌کاکا منشعب شده اما به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان می‌گویند که این دو سازمان همچنان وابسته هستند.

پس از انفجار روز یک‌شنبه هواپیماهای جنگی ترکیه بامداد دوشنبه مواضع چندی، متعلق به پ‌کاکا، در شمال عراق را بمباران کردند.

انفجار در قلب آنکارا درست یک روز پس از آن رخ داده که ارتش ترکیه اعلام کرد حملات هوایی هفته گدشته‌اش به مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق، ۶۷ کشته بر جای گذاشته است.

روز یک‌شنبه «حزب دموکراتیک خلق‌ها»، تشکل هوادار کردهای ترکیه که ده‌ها نماینده در پارلمان این کشور دارد، این حادثه را محکوم و با مردم ترکیه ابراز همدردی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG