لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

ابراز آمادگی مشروط اسد برای شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه

بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، روز یک‌شنبه، سوم آبان، در دمشق و در دیدار با نمایندگان پارلمان روسیه گفت که اگر مردم سوریه لازم بدانند وی آماده است تا در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری کشورش شرکت کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع روسی گزارش می‌دهد که بشار اسد در این دیدار، همچنین برای بحث در مورد ایجاد اصلاحات در قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام آمادگی کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، آقای اسد تأکید کرده‌ است که تنها پس از «آزادسازی» سوریه از دست نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش) آماده خواهد بود تا به بحث در مورد اصلاح قانون اساسی و مسئله انتخابات بپردازد.

مسکو از هم‌پیمانان مهم سوریه است و وزیر خارجه روسیه روز شنبه گفت که کرملین از سوریه می‌خواهد تا برای انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست‌ جمهوری آماده شود.

در همین حال بشار اسد روز یک‌شنبه در اقامتگاه خود در دمشق میزبان هیئتی از نمایندگان پارلمان روسیه بود.

سفر هیئت روس به دمشق چند روز پس از سفر بشار اسد به مسکو و دیدار او با رئیس‌ جمهوری روسیه انجام می‌شود.

الکساندر یوشچنکو، یکی از نمایندگان روس، که با بشار اسد دیدار کرده به خبرگزاری‌ها گفت که «اسد می‌گوید اگر مردم سوریه لازم بدانند مخالفتی با شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری ندارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته آقای یوشچنکو، رئیس‌ جمهوری سوریه گفته است که آماده است «انتخابات را با شرکت تمامی نیروهای سیاسی که خواهان ترقی سوریه هستند پیش ببرد».

دیمیتری سابلین، یکی از دیگر از نمایندگان روس حاضر در دمشق، نیز گفت که «اسد می‌گوید که تأثیر عملیات نظامی روسیه در سوریه از حد انتظار بالاتر بوده است».

«نتایج بزرگ» عملیات نظامی روسیه در سوریه

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش می‌دهد که رئیس پارلمان سوریه در دیدار روز شنبه خود با هیئت پارلمانی روسیه گفته‌ است که عملیات مشترک نیروهای نظامی دو کشور «نتایج بزرگی» در بر داشته است.

محمد جهاد اللحام در این دیدار تأکید کرده‌ است: «هماهنگی میان نیروهای سوری و روس در جریان انجام عملیات هوایی و زمینی به نتایج بزرگی در شکست دادن و ریشه‌کنی تروریسم در سوریه و عراق دست یافته‌ است.»

روسیه از سی‌ام سپتامبر به «درخواست دولت بشار اسد» عملیاتی هوایی را در سوریه علیه مخالفان حکومت اسد آغاز کرده‌ است.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه سخنانش گفت که کشورش در حال همکاری با روسیه و ایران است تا «به موازات نبرد علیه تروریسم یک راه حل سیاسی را نیز به پیش ببرد».

پیش از این در ۱۳ خرداد سال گذشته نیز انتخابات ریاست‌ جمهوری در مناطقی از سوریه برگزار شده و بشار اسد پیروز این انتخابات اعلام شد.

کشورهای غربی و مخالفان حکومت دمشق انتخابات ۱۳ خرداد در سوریه را نمایشی خوانده و برنده‌اش را از پیش تعیین شده توصیف کردند.

این انتخابات تنها در مناطق تحت کنترل دولت برگزار شد و نزدیک به دو میلیون پناهنده سوری هم فرصت شرکت در این انتخابات را نداشتند.

XS
SM
MD
LG