لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

درج موارد تشویقی در طرح «آمران به معروف»


احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در صورت تصویب نهایی طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» افرادی که به این کار اقدام می‌کنند تشویق می‌شوند و تشکیلاتی نیز برای «امر به معروف و نهی از منکر» راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، احمد سالک، یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه گفت: «در طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موارد تشویقی برای این افراد در نظر گرفته شده‌است.»

وی اضافه کرد: «قرار است تشکیلاتی به وجود آید تا در سطح کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر عمل کند که البته تحقق این امر بستگی به نتیجه نهایی این طرح در کمیسیون دارد.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۱ تیر دو فوریت طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح هر گاه به فردی در مقام «آمر به معروف و ناهی از منکر» صدمه جسمی و جانی وارد شود، وی مشمول قوانین و مقررات مربوط به «جانبازان و شهدا» می‌شود.

این طرح نیروی انتظامی را نیز موظف کرده که ضمن حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» برای حفظ امنیت آنان، سامانه تلفنی هوشمند ایجاد کند.

همچنین براساس پیشنهادی که احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره این طرح ارائه کرده، دولت موظف به حمایت مادی و معنوی از سازمان‌های غیر دولتی فعال در «امر به معروف و نهی از منکر» است.

در صورت تصویب نهایی پیشنهاد آقای سالک کاشانی، همچنین شورایی به نام «شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر» تشکیل می‌شود.

سالک کاشانی از تصویب نهایی این طرح در هفته آینده خبر داد و افزود: «مسئله امر به معروف و نهی از منکر در این طرح به عنوان یک بحث اساسی در مباحث قضایی قرار گرفته‌است.»

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، شنبه ۱۱ مرداد خبر داده بود که براساس این طرح گردشگران خارجی نیز در ایران «امر به معروف و نهی از منکر» خواهند شد.

در مقابل مرتضی میر باقری، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، ۱۸ مرداد گفته بود که گردشگران خارجی به ضوابط جمهوری اسلامی احترام می‌گذارند و نیازی به امر به معروف وجود ندارد.

مباحث مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» پس از آن شدت گرفت که یک بسیجی به نام علی خلیلی، حدود سه سال پس از آنکه در یک درگیری خیابانی زخمی شد درگذشت.

تعدادی از نیروهای بسیج و نیروهای موسوم به حزب‌الله، پس از درگذشت آقای خلیلی، گفتند که مرگ او به دلیل جراحاتی بوده که در اثر درگیری سه سال پیش حین «امر به معروف و نهی از منکر» رخ داده بود.

در ماه‌های گذشته نیز موضوع راه‌اندازی گشت‌های موتوری «امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب‌الله مورد بحث رسانه‌های ایران بوده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت که بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به افزایش اقدام‌های خودسرانه و پیامدهای منفی این اقدام ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گشت‌ها از یکم تیر ماه در پارک‌ها، مراکز خرید و معابر آغاز به کار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG