لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

مقام‌های عراقی: بخشی از حومه فلوجه را از کنترل داعش خارج کردیم


حومه فلوجه
حومه فلوجه

با آغاز عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر فلوجه از دست نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش)، مقام‌های عراقی روز دوشنبه از درگیری نظامی در منطقه الکرمه و بازپس‌گیری چند منطقه مزروعی در حوالی فلوجه خبر دادند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از گلوله‌باران سنگین فلوجه از سوی نیروهای دولتی و آغاز حملات هوایی جنگنده‌های ارتش عراق علیه اهداف داعش در داخل شهر فلوجه از بامداد دوشنبه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرهنگ محمود المَرْضی، که هدایت عملیات فلوجه را برعهده دارد روز دوشنبه سوم خرداد گفت که نیروهای وی موفق شده‌اند سه منطقه کشاورزی در حومه فلوجه را از کنترل داعش خارج کنند و نبرد زمینی در منطقه الکرمه جریان دارد.

الکَرَمه شهرکی است در ۱۶ کیلومتری شمال شرق فلوجه و به عنوان مرکز اصلی تأمین مایحتاج نیروهای داعش در فلوجه به حساب می‌آید.

در همین حال خبرگزاری رویترز از آغاز درگیری زمینی نیروهای متخاصم در منطقه الهیاکل واقع در حومه جنوبی فلوجه نیز خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که بامداد دوشنبه در اتاق هدایت عملیات حضور یافته اعلام کرد که در این عملیات زمینی، نیروهای ویژه، سربازان، نیروهای پلیس، شبه‌نظامیان شیعه و افراد مسلح عشایر هوادار دولت شرکت دارند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که این عملیات از پشتیبانی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است.

شهر فلوجه از مدت‌ها قبل در محاصره نیروهای ارتش عراق قرار داشت اما محاصره سنگین این شهر از روزهای قبل یعنی از زمانی آغاز شده که شبه‌نظامیان شیعه تجهیزات نظامی خود را به پیرامون فلوجه منتقل کردند.

روز یک‌شنبه و در آستانه آغاز عملیات بازپس‌گیری فلوجه، دولت عراق از ساکنان این شهر خواست تا شهر را به طور موقت ترک کنند و اگر چنین امکانی ندارند بر پشت بام‌های خود پرچم سفید نصب کنند تا از حمله اتفاقی ارتش به آنها جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تا روز دوشنبه در حدود ۲۰ خانواده سعی کرده‌اند فلوجه را ترک کنند اما تنها نیمی از این تعداد موفق به خروج از شهر شده‌اند؛ نیمی دیگر یا با ممانعت داعش مواجه شده یا به خاطر انفجار مین‌های سرراهی جان باخته‌اند.

منابعی از داخل شهر فلوجه نیز به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که داعش به غیرنظامیان گفته‌است به حومه شهر بروند اما اجازه خروج آنها از محدوده حومه شهری را نمی‌دهد.

فلوجه پیش از آغاز نبردها ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و هم‌اینک تعداد غیرنظامیان حاضر در این شهر بیش از ۷۵ هزار نفر گزارش می‌شود.

آژانس غذایی سازمان ملل از ماه سپتامبر گذشته موفق نشده به این غیرنظامیان امدادرسانی کند.

فلوجه از شهرهای مهم تحت تصرف داعش است و عملیات بازپس‌گیری این شهر در حالی آغاز می‌شود که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، همچنان در کنترل نیروهای داعش قرار دارد.

مقام‌های عراقی از مدت‌ها پیش از برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری موصل خبر داده‌اند اما کار این برنامه‌ریزی به کندی پیش می‌رود.

بغداد، پایتخت عراق، طی هفته گذشته یا یک رشته انفجارهای انتحاری داعشی‌ها به شیوه بمب‌گذاری در خودروها مواجه بوده؛ انفجارهایی که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.

به نوشته شبکه خبر الجزیره مقام‌های دولتی عراق بر این باورند که مقر تدارکاتی آماده‌سازی این بمب‌ها و خودروها در فلوجه قرار دارد.

XS
SM
MD
LG