لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

انفجار شش خودروی مسئولان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه


تصویری از انفجارهای قبلی در غزه
تصویری از انفجارهای قبلی در غزه

شش خودروی متعلق به «مسئولان» شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه بامداد روز یکشنبه ۲۸ تیر، به طور همزمان در نوار غزه منفجر شد.

هرچند هنوز هیچ تشکلی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته‌است اما شاهدان عینی گفته‌اند که بیرق‌های سیاه‌رنگ گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را در کنار هدف‌ها دیده‌اند.

انفجار خودروها به طور همزمان در چند نقطه در محله «شیخ رضوان» در شمال غزه، در کنار منازل «مسئولان» شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، رخ داد.

گزارش‌ها حاکی است که چهار خودروی منفجر شده متعلق به نیروهای «عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس و دو خودرو نیز متعلق به «سرایا القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود.

انفجارها در نخستین ساعات سحرگاهی و در حالی رخ داد که فلسطینی‌های غزه بنا به سنت خود، جشن و تعطیلات عید فطر را که از جمعه گذشته آغاز شده، ادامه داده‌اند.

گزارشگران رسانه‌های عرب می‌گویند، به دلیل تعطیلات و کم بودن رفت‌وآمد، انفجارها تنها دو عابر را زخمی کرد و خودروها را تقریباً از بین برد. گزارشی در مورد تلفات دیگر این انفجارها مخابره نشده‌است.

به گزارش شبکه الجزیره، این احتمال مطرح است که عاملان این بمب‌گذاری می‌خواسته‌اند تنها قدرت خود را در این مرحله به هر دو تشکل مسلح اصلی فلسطینی فعال در غزه نشان دهند.

گروه «حکومت اسلامی» در هفته‌های اخیر دو بار حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی و «سکولارهای فتح» را تهدید کرده که بزودی از قدرت در غزه کنار زده می‌شوند زیرا «اجرای شریعت واقعی در غزه را فراموش کرده‌اند».

حماس در ماه‌های اخیر ده‌ها نفر از نیروهای فعال سلفی را در غزه بازداشت کرده و یکی از سران آنها را نیز کشته‌است و مسجدی را نیز که به کانون فعالیت‌های این گروه‌ها مبدل شده بود، ویران کرده‌است.

حمله به مسئولان شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه چند روز پس از ملاقات خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سفر او به ریاض با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، صورت گرفته‌است.

بر اساس گزارش «صفا»، خبرگزاری رسمی حماس، اسماعیل هنیه نیز در روزهای اخیر از سفر هیئت حماس به عربستان و ملاقات‌های آنها با ملک سلمان ابراز پشتیبانی کرد و آن را «سفری موفق» نامید.

هنیه افزود، این سفر گشایش فصل تازه‌ای در «روابط تاریخی» ما با عربستان است.

سفر دو روزه خالد مشعل و هیئت حماس به عربستان در حالی شنبه ۲۷ تیر پایان یافت که تنش ها میان عربستان و ایران تشدید شده‌است.

جمهوری اسلامی ایران به سفر خالد مشعل به عربستان واکنش نشان نداده‌است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، دو هفته پیش گفته بود ایران از خالد مشعل در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌هایش علیه سوریه ناخشنود بوده اما هنوز «درهای ایران به روی سران حماس باز است».

XS
SM
MD
LG