لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

بازداشت صدها مهاجر غیرقانونی در آمریکا طی یک هفته گذشته


جان کلی، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که مأموران مهاجرتی آمریکا طی هفته‌ای که گذشت «بیش از ۶۸۰ نفر» مهاجر غیرقانونی را بازداشت کرده‌اند، اقدامی که نگرانی گروه‌های حقوق بشری را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کلی با اعلام خبر این بازداشت‌ها گفت که ۷۵ درصد از مهاجران بازداشت‌شده سابقه کیفری دارند که از قتل تا رانندگی در حال مستی را شامل می‌شود.

بخش دیگری از بازداشت‌شدگان کسانی هستند که قوانین مهاجرتی آمریکا را نقض کرده‌اند.

اداره مهاجرت و گمرکات ایالات متحده روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت که این بازداشت‌ها در منطقه غرب میانه، لس‌آنجلس، نیویورک، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، جورجیا و سن‌آنتونیو انجام شده است.

وزیر امنیت داخلی آمریکا می‌گوید که این بازداشت‌ها «طبق روال عادی» و مطابق قوانین مهاجرتی آمریکا انجام شده است.

اما گروه‌های حقوق بشری که از این بازداشت‌ها با عنوان «یورش» نام می‌برند، می‌گویند که بازداشت‌های اخیر مطابق «روال عادی» انجام نشده و «شدیدتر و فراگیرتر» از روال جمع‌آوری غیرقانونی‌ها در زمان دولت پیشین آمریکا است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، در کارزار انتخاباتی خود قول داده بود تا بین دو تا سه میلیون مهاجر را که سابقه کیفری دارند از کشور اخراج کند.

پیش از او، به نوشته رویترز، دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴۰۰ هزار نفر از مهاجران غیرقانونی را اخراج کرد که آماری بی‌سابقه به‌ شمار می‌آید.

دونالد ترامپ در دیدار اخیر خود با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که دولت او در زمینه دستگیری مهاجران غیرقانونی «واقعاً کاری فوق‌العاده» انجام داده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که «ما افرادی را بازداشت می‌کنیم که مجرم‌اند. در برخی موارد مجرمانی بسیار بسیار کارکشته با سابقه‌ای طولانی از سوءرفتار و ایجاد مشکل.»

اما در همین حال، شیو-مینگ چیر، دادستان ارشد مرکز قانون ملی مهاجرت آمریکا، به رویترز گفت که «الان به نظر می‌آید که هر کس را ممکن است دستگیر کنند. سطح ترس و اضطراب بسیار بالاتر از آن چیزی است که من تا به‌حال دیده‌ام.»

چند عضو از گروه‌های حقوق بشری نیز در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته‌اند که حضور مأموران اخراج مهاجران غیرقانونی در محلات «چشمگیرتر» از زمان اوباما است و کاخ سفید «دست این مأموران را بازتر گذاشته است.»

XS
SM
MD
LG