لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۱

اعلام آمادگی ایران برای کمک به عربستان پس از حمله در مکه


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

ایران روز شنبه سوم تیر حمله انتحاری در نزدیکی مسجد الحرام در مکه را به‌شدت محکوم کرده و اظهار آمادگی کرد که به عربستان برای مقابله با «نفرت‌پراکنان جاهل» کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه با اشاره به این حمله گفت: «طرح ناکام حمله تعدادی از تروریست‌های جنایتکار برای حمله به بیت‌الله الحرام که با شکست روبه‌رو شد بار دیگر نشان داد تروریسم لجام‌گسیخته و رو به تزاید کنونی که تمامی جهان، منطقه و بخصوص مسلمانان و کشورهای اسلامی را هدف قرار داده است دین، مذهب، جغرافیا، نژاد و ملیت نمی‌شناسد و برای رسیدن به اهداف شوم خود حتی مقدس‌ترین مکان مسلمانان جهان را می‌تواند، نشانه‌گیری کند.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران تروریسم را به هر شکل و در هر کجا و با هر انگیزه‌ای محکوم کرده و آمادگی خود را هم چون گذشته و همیشه برای کمک و همیاری به سایر کشورها در مقابله و برخورد با این جنایتکاران و سوداگران مرگ و نفرت‌پراکنان جاهل اعلام می‌کند.»

اظهار آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مقابله عربستان با «جنایتکاران» در حالی بیان می‌شود که دو کشور مدتی است در یک رقابت منطقه‌ای پردامنه درگیر شده‌اند و از ژانویه گذشته روابط دیپلماتیک خود را نیز قطع کرده‌اند.

روز جمعه در حالی که صدها هزار نمازگزار برای انجام مراسم مذهبی در مسجد الحرام مکه گرد آمده بودند یک بمب‌گذار انتحاری خود را در نزدیکی این مسجد منفجر کرد که در پی این انفجار ۶ زائر خارجی زخمی شدند.

وزارت کشور عربستان می‌گوید که مأموران با دستگیر کردن ۵ فرد مظنون در بامداد جمعه، از اجرای یک طرح «تروریستی» وسیع‌تر در مکه جلوگیری کرده‌اند.

بمب‌گذار انتحاری که نیروهای امنیتی او را در یک آپارتمان به دام انداختند با آنها به تبادل آتش پرداخت و زمانی که به محاصره درآمد، خود را منفجر کرد.

بر اثر این انفجار ساختمان فروریخت و شش زائر خارجی و پنج عضو نیروهای امنیتی زخمی شدند. وزرات کشور عربستان همچنین گفته است که پنج مظنون از جمله یک زن در این رابطه بازداشت شده‌اند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، شاهد رشته‌ای از حملات و بمب‌گذاری‌ها بوده است.

در حمله‌ای انتحاری که در نیمه تیرماه ۹۵ در پارکینگ مجاور مسجدالنبی، از اماکن مقدس مسلمانان در شهر مدینه روی داد دو مأمور پلیس سعودی کشته شدند، و سه عامل انتحاری هم در این حمله جان خود را از دست دادند.

روز شنبه وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به حمله انتحاری در مکه پادشاهی عربستان را «کشور برادر» خواند و در قبال این حادثه با عربستان اعلام همبستگی کرد.

این در حالی است که روابط قطر و عربستان در هفته‌های اخیر با بحران شدیدی روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG