لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

قوت گرفتن احتمال ادامه مذاکرات پس از ۱۰ تیر


صحنه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین
صحنه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین

هانا کاویانی،خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین خبر می‌دهد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، یکشنبه شب به تهران می‌رود و پس از یک روز حضور در تهران به وین، محل انجام مذاکرات هسته‌ای، باز خواهد گشت.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز قرار است یک‌شنبه شب برای میزبانی اجلاس محیط زیست وین را ترک کرده و به نیویورک برود.

بنا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسئول امور رسانه‌ای تیم ایران در وین به خبرنگاران گفته‌است: «همان‌طور که از قبل گفته شده بود که ممکن است در صورت نیاز به وقت بیشتر برای کار بر روی متن توافق، مذاکرات پس از مهلت دهم تیر ادامه یابد اکنون با توجه به اینکه هنوز کارهای بسیاری وجود دارد، هیئت‌ها پس از روز ۱۰ تیر نیز در وین باقی‌مانده و به مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع خوب ادامه خواهند داد.»

بر اساس تأکید وی «همچنان هیچ اراده و هیچ بحثی در خصوص تمدید بلندمدت‌تر مذاکرات وجود ندارد.»

مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ هنوز به طور قطعی نیاز به ادامه مذاکرات پس از ۱۰ تیر را تأیید نکرده‌اند.

«مذاکره‌کنندگان ایرانی طرح فروش اورانیوم غنی‌شده را بررسی می‌کنند»

گزارش‌ها حاکی است که در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی که سه روز تا پایان مهلت آن باقی‌مانده، تمرکز مذاکره‌کنندگان ایرانی هم‌اینک متوجه مسئله انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران به خارج از کشور است.

این مطلب را دو دیپلمات که نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز شنبه ششم تیر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند.

آمریکا که نگران استفاده از این اورانیوم غنی‌شده در برنامه‌های احتمالی ساخت بمب اتم در ایران است از طرح ارسال یا فروش این مواد از ایران به کشور دیگر جهت استفاده در سوخت رآکتور استقبال می‌کند.

ایران که قصد استفاده از این مواد در ساخت سلاح اتمی را تکذیب می‌کند هم‌اینک بیش از هشت تُن اورانیوم غنی‌شده دارد.

پرداختن دوباره تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به این موضوع در حالی است که مقام‌های ارشد ایرانی در مذاکرات اولیه علناً طرح ارسال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران را رد کرده‌بودند.

یکی از دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفته‌است که روسیه از نامزدهای اصلی دریافت احتمالی این مواد از ایران است.

به گفته او در صورت پذیرش این طرح، مسکو این مواد را در خاک خود تبدیل خواهد کرد و ایران نیز سود زیادی از فروش این مواد به روسیه به دست خواهد آورد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی هم‌چنان ادامه دارد و در این چارچوب، محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا از صبح شنبه در وین بطور دوجانبه دیدار کردند.

این مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای تا ۳۰ ژوئن، دهم تیر مهلت در نظر گرفته شده، انجام می‌شود.

یک دیپلمات ارشد غربی روز شنبه در جمع خبرنگاران مقطع کنونی مذاکرات را مرحله‌ای حساس توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، این مقام ارشد که نامش فاش نشده گفته‌است مذاکرات در روزهای پایانی خود بسیار سخت و فشرده است.

بنابر این گزارش در روزهای آینده چهار وزیر خارجه به مذاکرات خواهند پیوست و روسیه و چین در سطح معاونان وزیر در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

موگرینی: برای تمدید چندروزه مهلت مذاکره، انعطاف داریم

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ روز یک‌شنبه در وین گفت که «این مذاکرات دشوار خواهد بود، اما بر مبنای نیاز جامعه بین‌اللملی، اراده سیاسی به سمت دست‌یابی به یک توافق خوب است.»

خانم موگرینی افزود: «امروز تمرکز ما بر روی موضوعات سیاسی همچنان مورد مناقشه است. تیم‌هایمان را هدایت می‌کنیم که کار را در چند روز آینده نهایی کنند. به این چهارچوب زمانی پایبند هستیم اما اگر همانند لوزان چند روز بیشتر شد هم در این خصوص انعطاف داریم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت که «مهم این است که تفاهم سیاسی که در ماه‌های پیش به دست آوردیم تبدیل به توافق جامع شود و اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد این امر محقق می‌شود.»

فدریکا موگرینی تأکید کرد که «گفت‌وگوها دشوار خواهد بود و همیشه هم دشوار بوده‌است، اما غیرممکن نیست و همان‌طور که گفتم مسله اراده سیاسی است. دلایلی که می‌خواهیم به توافق دست یابیم همچنان پا برجاست و می‌شود گفت این دلایل بیشتر از هر زمان دیگری مطرح هستند.»

توئیت خبرنگار رادیو فردا در مورد ورود فدریکا موگرینی به مذاکرات و اظهارات او:

ابلاغ قانون الزام دولت به «حفظ دستاوردهای هسته‌ای»

علی لاریجانی، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ، روز یک‌شنبه خبر داد که وی قانون موسوم به «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور» را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده‌است.

این مصوبه مجلس هفته گذشته به تأیید شورای نگهبان رسید و به قانون تبدیل شد.

این طرح مطالباتی را به عنوان پیش‌نیاز برای پذیرفتن توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران مطرح می‌کند.

از جمله این مطالبات «لغو یکجا و کامل تحریم‌ها علیه ایران» و «ممنوعیت» دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای است.

معاون نیروهای مسلح ایران: بازرسی از اماکن نظامی ممنوع

مسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح ایران، روز یک‌شنبه هفتم تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «هرگونه بازرسی و یا دادن دسترسی به بیگانگان تحت عنوان پادمان یا پروتکل و یا پروتکل الحاقی به مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.»

وی افزود: «بدیهی است که ما اجازه نداریم اطلاعات نظامی را در اختیار دیگران قرار دهیم. آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان‌شان سال‌هاست که تلاش دارند به اطلاعات نظامی ما دست یابند و بر این خیال باطل هستند که بر اثر فشار تحریم‌ها قادرند در شرایط امروز به خواسته و آرزوی خود دست یابند که هرگز این‌چنین نخواهد شد.»

این در حالی است که طرف‌های غربی خواهان انجام این دست از بازرسی‌ها نیز هستند و در آخرین اظهارات در این باره، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه گفت که «بازرسی جدی از تأسیسات هسته‌ای ایران و در صورت لزوم مراکز نظامی آن» یکی از سه شرط اصلی فرانسه برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران است.

XS
SM
MD
LG