لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

صعود فوتبال دختران ایران به مرحله نهایی قهرمانی آسیا


تیم فوتبال دختران ایران
تیم فوتبال دختران ایران

تیم فوتبال دختران ایران با کسب چهار پیروزی پیاپی و صدرنشینی در گروه دوم مسابقات مقدماتی نوجوانان آسیا به مرحله نهایی راه یافت. دختران ایران ۹ بار دروازه امارات را باز کردند. ۶ گل به اردن زدند و با پیروزی مقابل هندوستان، شگفتی‌ساز شدند.

دختران ایران در صورت قرار گرفتن در جمع دو تیم برتر آسیا که در چین برگزار خواهد شد، جواز حضور در جام جهانی نوجوانان به میزبانی اردن را کسب خواهند کرد.

تاکنون حضور کره جنوبی، ژاپن، چین، کره شمالی، تایلند و تایوان در مرحله نهایی قطعی شده و ایران نخستین تیم از غرب آسیاست که به دور پایانی راه یافته‌است.

علی کفاشیان در این باره به سایت فدراسیون فوتبال ایران گفت: «خوشحالم که ملی‌پوشان و کادر فنی مزد زحمات‌شان را با صعود به فینال قهرمانی آسیا جشن گرفتند. این تیم حدود ۹ ماه تمرینات مداوم را انجام داد و بازی‌های سختی پشت سر گذاشت. با توجه به امکاناتی که داریم، اردو و بازی‌های تدارکاتی در نظر خواهیم گرفت تا با آمادگی بالا به فینال اعزام شوند.»

بازی آخر ایران در مرحله مقدماتی مقابل بنگلادش میزبان مسابقات برگزار شد. هنگامه صفاتی دروازه‌بان ایران بود که پس از مصدومیت مبینا خدادادی در جریان همین مسابقات جای او را گرفت و عملکرد موفقی در ادامه بازی‌ها داشت.

شقایق نوری‌زاده، ندا رحمانی، فاطمه متولی، ندا رضاپور ترکیب خط دفاعی ایران را تشکیل می‌دادند. مهشاد امیری، ثنا صادقی، فاطمه مزیدی، هاجر دباغی در خط میانی بازی کردند. فاطمه گرایلی و فاطمه قاسمی نیز مهاجمان ایران بودند.

در بازی با بنگلادش، نیمه اول با یک گل به سود حریف به پایان رسید، اما فاطمه گرایلی و فاطمه قاسمی (از روی نقطه پنالتی) دو گل برای ایران به ثمر رساندند و برتری ۲-۱ را رقم زدند.

هاجر دباغی به دلیل مصدومیت از بازی خارج و فاطمه حسینی به جای او وارد زمین شد. اسما نظری نیز در لحظات پایانی جای فاطمه قاسمی را گرفت.

شادی مهینی سرمربی تیم فوتبال دختران ایران
شادی مهینی سرمربی تیم فوتبال دختران ایران

مارگارت جسیکا از استرالیا قضاوت این بازی را برعهده داشت. ملی‌پوشان ایران پس از مسجل شدن صعود به مرحله نهایی، در ورزشگاه داکا با پرچم ایران دور افتخار زدند.

اولین بازی ایران در ورزشگاه شهر داکا مقابل امارات برگزار شد و شاگردان شادی مهینی با برپایی جشنواره گل، ۹ بار دروازه امارات را باز کردند. فاطمه قاسمی و فاطمه گرایلی هر کدام چهار بار گل زدند و یک گل را هم هاجر دباغی به ثمر رساند. ایران سه گل دیگر هم زد که آفساید گرفته شد.

دومین دیدار ایران مقابل هندوستان برگزار شد و با برتری ۲-۱ ایران به پایان رسید. فاطمه حسینی که به عنوان یار تعویضی به زمین آمده بود، هر دو گل ایران را به ثمر رساند. در این بازی بود که مبینا خدادادی به خاطر مصدومیت از زمین بیرون آمد و هنگامی صفاتی سنگربان ذخیره جای او را گرفت.

ایران سپس در برابر اردن که حضور منسجمی در تمام رده‌های سنی فوتبال زنان آسیا دارد با ۶ گل پیروز شد. فاطمه گرایلی و فاطمه قاسمی هر کدام سه بار دروازه حریف خود را باز کردند. در لحظات پایانی این بازی هانیه خداپرست به دلیل مصدومیت فاطمه گرایلی وارد زمین شد.

اردن در حالی شش گل از ایران خورد که میزبان جام جهانی ۲۰۱۶ نوجوانان است و با همین تیم در آن رقابت‌ها حضور خواهد یافت.

شادی مهینی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران پس از صعود این تیم در نشست خبری گفت: ماه‌ها تلاش کرده و اردوهای شبانه‌روزی برگزار کردیم. از شاگردانم تشکر می‌کنم که تمام تلاش‌شان را به کار گرفته و باعث سربلندی ایران شدند.

فاطمه مزیدی از بازیکنان اعزامی هم درباره نتایج ایران گفت: اولین دیدار با امارات بود که یک نوع بازی تدارکاتی برای ما محسوب می‌شد اما شرایط بازی با هند، متفاوت و سخت بود. سه سال بود که به هند می‌باختیم و استرس داشتیم اما پیروز شدیم. دیدار مقابل اردن هم بسیار متفاوت بود چرا که بازی خشنی به نمایش گذاشتند.

XS
SM
MD
LG