لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران کناره‌گیری کرد


مریم ایراندوست
مریم ایراندوست
مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران، می‌گوید استعفای خود را به فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌ است، زیرا نمی‌داند چرا باید هدایت تیمی را برعهده داشته باشد که هیچ اردو و برنامه‌ای ندارد.

استعفای خانم ایراندوست در حالی رخ می‌دهد که رادیوفردا هفته گذشته در گزارشی اختصاصی از موج «استعفای اجباری و اخراج» در تیم‌های فوتبال و فوتسال زنان ایران خبر داده و استعفای قریب‌الوقوع سرمربی تیم ملی را هم پیش‌بینی کرده بود.

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، پس از انتشار خبر استعفای ایراندوست، به فارس نیوز گفت: «اگر قرار است مربیانم به همین صورت استعفا دهند حتما نفر بعدی من هستم. بعد از بازگشت از مالزی شرایط را خواهم دید و ممکن است نفر بعدی من باشم که استعفا کنم.»

او ساعاتی بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، لحن صحبت خود را تغییر داد: «نمی‌دانم چرا مربیان تیم ملی یکی‌یکی استعفا می‌دهند. چون اتفاقی نیفتاده و مشکل خاصی وجود ندارد. دنبال این هستیم که حاشیه‌ها را از بین ببریم. در جریان این موضوع نیستم که چرا مربیان از تیم ملی استعفا می‌دهند.»

او همچنین درباره این نکته که احتمالا خود او نفر بعدی خواهد بود گفت: «من این موضوع را جدی نگفتم و شوخی کردم. اصلا قرار نیست که استعفا دهم.»

در یک ماه اخیر از استعفای اجباری چهره‌های سرشناس گرفته تا اخراج عوامل، تصفیه نیروها در دو رشته پرطرفدار فوتبال و فوتسال زنان شدت گرفته است. بعد از استعفای شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال زنان، حالا سرمربی تیم ملی فوتبال هم به فعالیت خود در تیم ملی پایان داده است.

چند نفر از نیروهای کلیدی معاونت بانوان فدراسیون فوتبال نیز با نامه محرمانه حراست وزارت ورزش، اخراج شدند. از جمله این افراد می‌توان به مسئول کمیته مسابقات بانوان و ناظر داوری اشاره کرد. فهرستی شامل ۶۷ نفر که دربرگیرنده بازیکن، مربی، داور، سرپرست و مسئول در فوتبال و فوتسال زنان است و به تدریج باید کنار بروند. برخی متاهل هستند و دارای فرزند، اما گفته شده است که آنها «مشکل حراستی» دارند.

اخراج‌ها و استعفاها، با ماجرای پر ابهام محرومیت بازیکنان دو جنسیتی همزمان شد که رادیوفردا در گزارشی جداگانه به آن پرداخت. موضوع حضور چنین بازیکنانی در فوتبال و فوتسال زنان ایران، از سوی فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون فوتبال تکذیب شد.

ایراندوست درباره دلایل استعفایش به ایسنا گفته است: فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای تیم ملی ندارد و اردوهایی که برای تیم ملی پیش‌بینی کرده بودم هم برگزار نشد. من در برابر هواداران مسئولم و از آنجایی که هیچ کدام از برنامه‌هایی که به فدراسیون داده بودم محقق نشده، ترجیح می‌دهم در زمان مناسب‌تر و وقتی فضا فراهم شود، در خدمت تیم ملی باشم.

دو هفته قبل عادل فردوسی‌پور در برنامه تلویزیونی ۹۰ موضوع استعفاها را با علی کفاشیان در میان گذاشت. رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم وجود هر گونه بحران یا موضوع خاص را در این دو رشته تکذیب کرد. وقتی فردوسی‌پور پرسید آیا ایراندوست کناره‌گیری نخواهد کرد، کفاشیان پاسخ منفی داد.

ایراندوست که سرمربی‌گری ملوان بندرانزلی را برعهده دارد و تیم باشگاهی او به فینال جام حذفی راه یافته، دختر نصرت ایراندوست سرمربی سابق ملوان است. مریم ایراندوست و شهرزاد مظفر در سال‌های اخیر، از بعد اخلاقی از جمله خوشنام‌ترین مربیان شاغل در ورزش زنان بوده‌اند.

در بعد فنی هم تیم دختران زیر ۱۹ سال ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا به میزبانی اردن، با سرمربی‌گری ایراندوست موفق شده بود جواز صعود را دریافت کند. این تیم با ۱۲ گل از سد تاجیکستان گذشت و سپس ۸ گل وارد دروازه فلسطین کرد. طنین نراقی نیز ۹ گله شد تا عنوان «خانم گلی» را نصیب خود کند، مسابقاتی که تصاویر آن مانند دیگر رقابت‌های فوتبال و فوتسال زنان، از صداوسیمای ایران پخش نشد.

ایراندوست همچنین سرمربی همان تیمی است که بدون شکست، از دور مسابقات مقدماتی المپیک لندن حذف شد. ناظر بازی در رقابت ایران و اردن، حجاب بازیکنان ایران را غیر قانونی دانست و اردن را پیروز اعلام کرد. بازیکنان ایران نیز وسط زمین حلقه زده و گریستند. تصاویر آن صحنه‌ها، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

پس از استعفای شهرزاد مظفر، هدایت تیم ملی به فوتسال به شهناز یاری سپرده شد. برای فوتبال هم از مهناز امیرشقاقی به عنوان جانشین احتمالی مریم ایراندوست یاد می‌شود.
XS
SM
MD
LG