لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

با تصویب مجلس، بودجه صدا و سیما دو برابر شد


روز یکشنبه ۲۶ دی اعلام شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد باقی‌مانده از لایحه برنامه ششم توسعه کشور، بودجه صداوسیما را به دو برابر افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بر اساس مصوبه روز یکشنبه مجلس، دولت مکلف شده است از ابتدای اجرای برنامه، در قالب بودجه سنواتی، سهم خود در تأمین بودجه سازمان صداوسیما را حداقل به میزان هفت دهم درصد بودجه عمومی دولت لحاظ و تخصیص دهد.

بنا بر این گزارش، افزایش اعتبار سازمان صداوسیما قرار است «جهت پوشش ۱۰۰ درصدی استان‌ها، توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی (ملی، استانی و برون‌مرزی)، پویانمایی (انیمیشن)، مستند و فیلم‌ها و سریال‌های فاخر» هزینه شود.

بودجه صداوسیما که رئیس آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، طی سال‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۰ بودجه این سازمان ۶۸۹ میلیارد تومان اعلام شده بود.

بودجه جاری صدا و سیما یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با مصوبه جدید مجلس به حدود ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ این بدین معنی است که بودجه این سازمان طی پنج سال اخیر بیش از چهار برابر شده است.

صدا و سیما به‌ویژه در سال‌های اخیر با دولت دچار تنش‌هایی شده به طوری‌که در بودجه سال گذشته، تنها برای «رسیدگی به شکایات قوا از صداوسیما»، مربوط به «شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»، ۱۶ پرونده در نظر گرفته شد.

در این بودجه، برای رسیدگی به هر پرونده شکایات قوا از صداوسیما، ۷۵ میلیون تومان اختصاص داده شد و در نهایت یک میلیارد و دویست میلیون لحاظ شد.

براساس آمارهای رسمی، صداوسیما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی، ملی و استانی دارد و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که به باور او، مدیران و کارکنان سازمان صدا و سیما «سرداران و سربازان جنگ نرم» هستند.

با وجود افزایش شدید بودجه صدا و سیما، این سازمان با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی با کاهش مخاطب مواجه شده است به طوری‌که گرایش بیشتر مخاطبان به شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان یکی از دلایل کناره‌گیری چندی پیش محمد سرافراز از ریاست صدا و سیما عنوان شد.

گرایش بیشتر مخاطبان به شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران در حالی است که مخاطبان ایرانی همواره با ممنوعیت‌های حکومتی در این زمینه مواجه‌اند، از جمله جمع شدن وسایل دریافت ماهواره‌ای توسط نیروهای انتظامی و ارسال پارازیت بر روی برنامه‌های غیردولتی.

پیش از این، علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نائب رئیس کنونی آن نیز گفته بود که «هر قدر هم برنامه خوب ساخته شود باز هم بخشی از مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بینند».

به گفته آقای مطهری، «در این شبکه‌ها جذابیت‌هایی هست که صداوسیمای جمهوری اسلامی شرعاً نمی‌تواند از آن استفاده کند».

XS
SM
MD
LG