لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

نماینده مجلس: برخی از طرف‌های ایرانی قرارداد توتال پرونده فساد دارند


حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ نماینده مجلس، می گوید ابهام‌های زیادی درباره قرارداد امضا شده با شرکت توتال فرانسه وجود دارد.
حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ نماینده مجلس، می گوید ابهام‌های زیادی درباره قرارداد امضا شده با شرکت توتال فرانسه وجود دارد.

یک روز پس از دفاع وزیر نفت ایران از قرارداد گازی امضاشده با شرکت فرانسوی توتال، یک نماینده مجلس ضمن حمله لفظی به شرکت توتال، گفت: «افرادی که از طرف ایران در پی انعقاد قرارداد بودند بعضاً در محاکم قضایی به دلیل مفاسد و امضای قرارداد کرسنت محکوم شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، روز یک‌شنبه ۱۸ تیر در نطق میان‌دستور مجلس گفت: «از وزیر نفت می‌خواهم در مورد قراردادهای این وزارتخانه با شرکت توتال به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند.»

او افزود: «آنچه درمورد این قراردادها ابهامات زیادی ایجاد کرده این است که هم طرف خارجی قرارداد شرکتی بدعهد، رشوه‌دهنده و خائن نسبت به منافع ملت ایران است و هم افرادی که از طرف ایران در پی انعقاد قرارداد بودند بعضاً در محاکم قضایی به دلیل مفاسد و امضای قرارداد کرسنت محکوم شدند.»

وی گفت: «کارشناسان و متخصصان نفتی قرارداد اخیر وزارت نفت با شرکت توتال را با بازگشت به زمان قبل از ملی شدن صنعت نفت مساوی می‌دانند. مناسب است دولت در این زمینه شفاف‌سازی کند.»

حسینعلی حاجی دلیگانی توضیح بیشتری در مورد اتهاماتش به شرکت توتال و جزئیات «محکومیت قضایی» طرف‌های ایرانی این قرارداد ارائه نداد.

ایران و شرکت فرانسوی توتال روز ۱۲ تیر قراردادی ۲۰ ساله را برای توسعه فاز ۱۱ میدان گاز پارس جنوبی امضا کردند که اولین قرارداد با یک شرکت خارجی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی وزارت نفت دولت حسن روحانی موسوم به «آی‌پی‌سی» است.

مدل جدید قرارداد نفتی در شکل اولیه‌اش، برخلاف قراردادهای گذشته وزارت نفت که از نوع بیع متقابل بود و شرکت‌های خارجی بعد از مرحله تولید، پروژه را ترک می‌کردند، ۲۵ ساله تعریف شد.

ایران حتی پیش از لغو تحریم‌های هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ کلیات قراردادهای جدید نفتی برای توسعه ۴۹ میدان نفتی و گازی خود را بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی، طی کنفرانسی در تهران به شرکت‌های خارجی معرفی کرده بود.

اما بخاطر مخالفت‌های داخلی، به‌ویژه از سوی اصول‌گرایان، این نوع جدید از قراردادهای نفتی دوباره بازبینی شد.

قرارداد تازه با شرکت توتال در حالی امضا شده که علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، به تازگی گفت که ایرادهای رهبر جمهوری اسلامی به مدل جدید قراردادهای نفتی هنوز رفع نشده است؛ در روزهای اخیر دو نماینده آیت‌الله خامنه‌ای نیز این قرارداد را «یک حرکت استثماری و استعماری غرب» و «خسارت‌بار» توصیف کرده‌اند.

با این وجود، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز شنبه ۱۷ تیر به دفاع تمام‌قد از قرارداد توتال پرداخته و حتی گفت که «بهترین قرارداد عالم» این است که مالکیت میدان نفتی یا گازی را «برای ۴۰، ۵۰ سال» به شرکت خارجی بدهیم.

او با ذکر این‌که اعطای مالکیت ۴۰ یا ۵۰ساله میدان‌های نفت و گاز به شرکت‌های خارجی فعلاً در ایران «به دلایل سیاسی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی» امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: «الگوی قراردادهای جدید نفتی را تغییرات بسیاری دادیم و با این کار، نشان داده‌ایم انسان‌های متحجری نبودیم، اهل اصلاح و تعامل هستیم. اصولاً این که ۴۰ یا ۵۰ سال بر سر حرف خود بمانیم درست نیست؛ اگر چیزی اشتباه است، باید آن را اصلاح کنیم.»

به گزارش ایسنا، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت، روز شنبه نیز با بیان این‌که «طبیعی است که پس از برجام و لغو تحریم‌ها، ایران بتواند از این نوع قراردادها امضا و اجرا کند»، تصریح کرد: «ایران باید در این شرایط با دیگر کشور برای جذب سرمایه رقابت کند؛ سرمایه خارجی محدود است و ایران امتیاز بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است.»

با وجود این تأکیدات، یک روز پس از سخنان وزیر نفت و معاون او، همزمان با انتقادهای حسینعلی حاجی دلیگانی، خبرگزار‌ی‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز خبرهایی با عناوینی چون «توتال با مجوز آمریکا به ایران آمد»، «جزئیات نقشه شوم توتال برای خیانت به ایران» و «بیش از این ما را به عقب بازنگردانید» منتشر کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که به گفته علیرضا زاکانی، نماینده مجلس، از مدل جدید قراردادهای نفتی ایراداتی گرفته، به تازگی شخصاً نظر یا دستوری در رابطه با قرارداد توتال اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG