لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

وزارت دفاع عراق: نفر دوم گروه خلافت اسلامی در حمله هوایی کشته شد


یکی از حملات هوایی نیروهای عراقی در شمال عراق
یکی از حملات هوایی نیروهای عراقی در شمال عراق

وزارت دفاع عراق روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد که مسجد محل حضور «ابو علاء العَفَری»، نفر دوم گروه خلافت اسلامی، هدف بمباران نیروهای ائتلاف در شمال عراق قرار گرفته و وی کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که «بر اساس اطلاعات دقیق، نیروهای ائتلاف نفر دوم حکومت اسلامی را هدف یکی از حملات هوایی خود قرار داده‌اند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد وزارت دفاع عراق در این بیانیه گفته‌ است که در پی این حمله هوایی ابو علاء العفری و چند تن دیگر در شهر تلعفر کشته شده‌اند، اما خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در بیانیه وزارت دفاع عراق، کشته شدن العفری به طور مستقیم ذکر نشده‌ است.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع عراق که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌ که این حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه در تلعفر انجام شده و یک مسجد هدف قرار گرفته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، تماس با مقام‌های آمریکایی برای گرفتن تاییدیه خبر کشته شدن ابو علاء العفری هنوز میسر نشده و وزارت دفاع آمریکا نیز هنوز این خبر را تایید نکرده‌ است.

ائتلاف نیروهای به رهبری آمریکا اما روز چهارشنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته در تلعفر حمله هوایی انجام داده و یک موضع شبه‌نظامیان و یک دستگاه سلاح سنگین آنها را منهدم کرده‌ است.

بنا بر اطلاعات موجود در وب‌سایت وزارت دفاع عراق، ابو علاء العفری، با نام اصلی عبدالرحمن مصطفی، یک معلم و واعظ معروف و از اقلیت ترکمن عراق است که در صفوف حکومت اسلامی (داعش سابق) به عنوان نفر دوم پس از ابوبکر البغدادی، رهبر حکومت اسلامی، به‌شمار می‌آید.

در وب‌سایت وزارت دفاع عراق گفته شده که العفری در «مسجد شهدا» در روستا العیاضیه در نزدیکی تلعفر به‌ سر می‌برده که این مسجد شامگاه سه‌شنبه هدف حمله هوایی نیروهای ائتلاف قرار گرفت.

تَلعَفَر در ۴۰۰ کیلومتری شمال غرب بغداد و دز نزدیکی مرز سوریه واقع شده و یکی از نخستین شهرهایی بود که سال گذشته به تصرف نیروهای داعش در آمد.

وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته برای اطلاعاتی که بتواند به یافتن محل ابوعلاء العفری منجر شود مبلغ هفت میلیون دلار پاداش مقرر کرد.

ماه گذشته، روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت که ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی»، در پی یکی از حملات هوایی در عراق «شدیداً زخمی شده‌است» اما وزارت دفاع آمریکا خبر داد که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند.

XS
SM
MD
LG