لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

پلیس بریتانیا از دست داشتن «یک شبکه» در انفجار منچستر خبر داد


تحقیقات پلیس در ارتباط با انفجار منچستر
تحقیقات پلیس در ارتباط با انفجار منچستر

پلیس بریتانیا می‌گوید که سلمان عبیدی، مظنون لیبیایی‌تبار انفجار منچستر، در اقدام خود تنها نبوده و در چارچوب یک شبکه عمل کرده است.

در همین حال خبر می‌رسد که پدر و برادر سلمان عبیدی نیز که در لیبی به‌سر می‌برند از سوی مأموران انتظامی لیبی بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر در حالی که رمضان عبیدی، پدر سلمان عبیدی به رسانه‌ها گفت که پسر و خانواده او ارتباطی با انفجار منچستر ندارند و «بیگناهند»، یک مقام پیشین امنیتی لیبی از عضویت رمضان عبیدی در یکی از گروه‌های سابق مرتبط با القاعده خبر می‌دهد.

انفجار انتحاری منچستر شامگاه دوشنبه هنگامی رخ داد که کنسرت آریانا گراند، خواننده آمریکایی، پایان یافته بود و جمعیت در حال خروج از سالن بودند؛ این انفجار ۲۲ کشته و ۵۹ مجروح برجای گذاشت که بسیاری از آنان نوجوان یا کودک هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایان هاپکینز، از مقامات پلیس منچستر، روز چهارشنبه سوم خرداد به خبرنگاران گفت: «کاملاً روشن است که یک شبکه در این واقعه دست داشته و ما در حال تحقیقات در این مورد هستیم.»

تاکنون چهار تن در ارتباط با این انفجار به عنوان مطنون دستگیر شده‌اند و شاهدان عینی در منچستر از «هجوم» پلیس به تعدادی از مجتمع‌های مسکونی در مرکز منچستر برای انجام تحقیقات خبر داده و می‌گویند که در جریان ورود پلیس به این مجتمع‌ها صدای انفجارهایی نیز شنیده شده است.

پلیس منچستر همچنین خبر داد که روز چهارشنبه برای انجام تحقیقات، ناچار شده خط راه‌آهن این شهر را به طور موقت ببندد.

مظنون اصلی انفجار منچستر، سلمان عبیدی ۲۲ساله معرفی شده که متولد شهر منچستر از پدر و مادری اهل لیبی است. او پیشتر دانشجوی رشته تجارت بود اما پس از ترک تحصیل، به افراط‌گرایی روی آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رمضان عبیدی، پدر سلمان عبیدی، به همراه یکی از فرزندانش به نام هاشم عبیدی که در لیبی به‌سر می‌برند هم‌اینک در ارتباط با پرونده انفجار منچستر از سوی مأموران انتظامی لیبی دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رمضان عبیدی، پدر سلمان عبیدی، روز چهارشنبه ضمن تکذیب دست داشتن پسرانش در این انفجار به خبرنگاران گفت که پنج روز پیش با سلمان عبیدی صحبت کرده و «او آماده سفر به عربستان می‌شد و عادی به نظر می‌آمد.»

رمضان عبیدی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که پلیس پسر دیگرش، اسماعیل را، روز سه‌شنبه در انگلستان دستگیر کرده است اما افزود که «ما اعتقادی به کشتن بیگناهان نداریم و این کار ما نیست.»

رمضان عبیدی در سال ۱۹۹۳ پس از آن‌که مقام‌های دولت معمر قذافی، رهبر وقت لیبی، حکم جلب او را صادر کرده بودند فرار کرد و در بریتانیا اعلام پناهندگی سیاسی کرد. او هم‌اکنون مدیر یک گروه حراست و امنیت در طرابلس در لیبی است.

در همین حال، به گزارش آسوشیتدپرس، عبدالبسیط هارون، یکی از مقام‌های امنیتی سابق لیبی، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شخصاً رمضان عبیدی را می‌شناسد و او که به نام ابواسماعیل معروف است در دهه ۱۹۹۰ عضو یک گروه شبه نظامی اسلام‌گرا در لیبی بوده؛ گروهی که از وابستگان سازمان القاعده به‌شمار می‌آمد.

این گروه اسلام‌گرا اکنون منحل شده اما عبدالبسیط هارون تأکید می‌کند که پدر مظنون انفجار منچستر متعلق به جنبش جهادی سلفی و از معتقدان به این جنبش است.

پس از وقوع انفجار انتحاری منچستر، گروه حکومت اسلامی (داعش) او را از «سپاهیان» خود معرفی کرد و مسئولیت این انفجار را پذیرفت.

رسانه اینترنتی داعش، موسوم به «اعماق»، نیز در گزارشی مدعی شد که این حمله انفجاری «توسط یک تیم امنیتی» انجام شده است.

ژرار کلمب، وزیر کشور فرانسه، که با بریتانیا بر سر این پرونده همکاری می‌کند، گفته که ارتباط سلمان عبیدی با حکومت اسلامی «ثابت‌شده» است.

XS
SM
MD
LG