لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۸

پومپئو: نفوذ ایران نسبت به شش هفت سال پیش بسیار فراتر رفته است


مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در مصاحبه‌ای تازه گفت که به باور او جمهوری اسلامی ایران «بزرگ‌ترین دولت حامی ترور در دنیا» است و هشدار داد که نفوذ ایران در خاورمیانه رو به گسترش است.

رئیس سی‌آی‌ای روز شنبه سوم تیر مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا داشت که در آن مطالبی نیز در مورد ایران بیان کرد.

آقای پومپئو در این مصاحبه با اشاره به جمهوری اسلامی ایران گفت که «امروز شاهد نفوذ بسیار زیاد آن کشور هستیم، نفوذی که نسبت به شش یا هفت سال پیش بسیار فراتر رفته است.»

او در ادامه گفت: «اگر به نفوذی که بر دولت بغداد دارند نگاه کنیم، به قدرت فزاینده حزب‌الله و لبنان نگاه کنیم یا به همکاری‌شان در کنار حوثی‌ها در ایران، و اگر نگاه کنیم به شیعه‌های عراقی که الان در مرز با سوریه مشغول نبردند، و به‌ویژه به نیروهای شیعه درگیر در سوریه، [شاهدیم که] ایران همه جای خاورمیانه هست.»

اشاره مایک پومپئو به «شیعه‌های عراقی که الان در مرز با سوریه مشغول نبردند» به نیروهای مورد حمایت ایران موسوم به بسیج مردمی (حشد الشعبی) است که به‌ویژه در ماه‌های اخیر کوشیده‌اند مناطقی را در مرز عراق با سوریه از کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) خارج کنند.

در دست داشتن این مناطق مرزی توسط شیعیان مورد حمایت ایران می‌تواند راه پیوستن داعشی‌های فراری از موصل و دیگر مناطق شمال عراق به نیروهای داعش در سوریه را مسدود کند و از فشار داعش بر ارتش بشار اسد در سوریه بکاهد؛ موضوعی که یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی، نیز بر آن تأکید داشته است.

این روند در عین حال نگرانی فزاینده اسرائیل و آمریکا را به دنبال داشته و در این رابطه روزنامه «جروزالم پست» ماه گذشته نوشت که شبه‌نظامیان نزدیک به دولت ایران روستای استراتژیک «ام جریس» در نقطه صفر مرزی جاده سوریه به موصل را تصرف کرده‌اند و «با این کار خطر اتصال حشد الشعبی» به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه افزایش پیدا کرده است.

این نگرانی‌ها به گونه‌ای است که ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل اردیبهشت‌ماه امسال در سفر خود به آمریکا طرحی پنج ماده‌ای برای «اخراج ایران از سوریه» ارائه کرد.

نیکی هیلی، نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، نیز فروردین ماه سال جاری درخصوص سیاست‌های کشورش در منطقه گفته بود که «باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره اسرائیل را تهدید به نابود کرده و چندی پیش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اسرائیل گفته بود که «شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید و ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت.»

XS
SM
MD
LG