لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

کره شمالی و مالزی برای شهروندان یکدیگر ممنوعیت خروج قائل شدند


تصویری از «کیم جونگ نام»، برادر ناتنی رهبر کره شمالی که در مالزی جان باخته است.
تصویری از «کیم جونگ نام»، برادر ناتنی رهبر کره شمالی که در مالزی جان باخته است.

در پی بالا گرفتن تنش‌ میان کره شمالی و مالزی بر سر پرونده قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه مالزی، هر دو کشور برای خروج اتباع یکدیگر ممنوعیت قائل شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره شمالی اعلام کرد که تمامی شهروندان مالزیایی که به کره شمالی سفر کرده‌اند تا اطلاع ثانوی از خروج از این کشور منع شده‌اند.

وزارت خارجه کره شمالی در این رابطه توضیح داد: «تا زمانی که مورد پیش‌آمده در مالزی به طور عادلانه به سرانجام نرسد و متعاقب آن امنیت دیپلمات‌ها و شهروندان جمهوری دموکراتیک خلق کره در مالزی تضمین نشود» حکم ممنوعیت خروج اتباع مالزیایی از کره شمالی برقرار خواهد ماند.

اشاره وزارت خارجه کره شمالی به مورد هشت شهروند کره شمالی است که از سوی مقام‌های مالزیایی به عنوان افراد مظنون در قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی برای انجام بازجویی احضار شده‌اند؛ یکی از آنها کارمند سفارت کره شمالی است که گمان می‌رود هنور در کوآلالامپور باشد.

«کیم جونگ نام»، برادر ناتنی کیم جونگ اون، چندی پیش در فرودگاه کوآلالامپور با گاز سمی مخرب اعصاب به نام «وی‌ایکس» مورد سوء قصد قرار گرفت. این ماده شیمیایی در فهرست سلاح‌های کشتار جمعی سازمان ملل متحد قرار دارد.

وزیر بهداشت مالزی هفته گذشته گفت که وی به فاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از آن که دو زن به صورت او گاز سمی پاشیدند، جان خود را از دست داد.

حکومت کره شمالی تاکنون نپذیرفته که قربانی این ترور «کیم جونگ نام» بوده است، اما دولت‌های کره جنوبی و آمریکا معتقدند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی که از تسلط مطلق خانواده رهبر بر قدرت انتقاد کرده بود، توسط عوامل حکومت کره شمالی به قتل رسیده است.

مالزی روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، ممنوعیت خروج اتباع خود از کره شمالی را «گروگان‌گیری» نامیده و خبر داد که حکم مشابهی را برای شهروندان کره شمالی به اجرا گذاشته است.

نجیب رزاق، نخست‌ وزیر مالزی، با اعلام منع سفر شهروندان کره شمالی از مالزی در این باره گفت که اقدام کره شمالی «بی‌اعتنایی کامل به تمامی قوانین بین‌المللی و هنجارهای دیپلماتیک» و «عملی شنیع» است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران تعداد شهروندان کره شمالی را که به خاطر حکم جدید از سفر به خارج از مالزی منع شده‌اند حدود هزار نفر برآورد می‌کنند.

ماه گذشته کره شمالی با لحنی تند مالزی را متهم کرد که «مقاصد شومی» دارد و با کره جنوبی که از دشمنان پیونگ‌یانگ است «همکاری می‌کند.»

XS
SM
MD
LG