لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

درخواست اوپک از تولیدکنندگان غیر عضو برای کاهش تولید نفت


عبدالله البدری، دبیرکل اوپک، از تولیدکنندگان غیر عضو خواسته‌است با کشورهای عضو این سازمان در جهت رفع مشکل مازاد ذخیره همکاری کنند تا قیمت‌ها به وضع گذشته برگشته و سرمایه‌گذاری در میادین جدید آغاز شود.

به گزارش رویترز، البدری در کنفرانسی در لندن گفت: «پرداختن به مسئله مازاد عرضه در بازار حیاتی است. همانطور که در دوره‌های پیش نیز شاهد بودیم زمانی که ذخیره موجود در بازار کاهش می‌یابد قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند».

دبیرکل اوپک افزود این مشکلی است که کشورهای عضو و غیر عضو بایستی با همکاری یکدیگر آن را حل کنند. درست است که قسمتی از این مازاد عرضه در سال گذشته مربوط به اوپک است، اما بخش اعظم آن از کشورهای غیر عضو ناشی می‌شود.

وی گفت «وضعیت موجود، این پیش‌بینی را در معرض خطر قرار داده‌است. با در نظر گرفتن سطح فعلی قیمت‌ها روشن است که همه سرمایه‌گذاری مورد نیاز محقق نخواهد شد.»

در همین حال اوپک در گزارشی مربوط به بازار انرژی خاورمیانه و شمال آفریقا که ۵ بهمن منتشر شد به تولید برخی کشورهای غیر عضو این سازمان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ اشاره کرده و گفته‌است که عرضه نفت خام به وسیله کشورهای غیر اوپک در این بازه زمانی ۶٫۲۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت در حالیکه تولید اوپک ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

طبق این گزارش، عرضه نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ حدود ۱٫۲۴ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافت در حالی که تولید کشورهای عضو این سازمان یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

آمریکا، برزیل، روسیه، انگلیس، چین، کانادا، بحرین، دانمارک، قزاقستان، استرالیا، یمن، و مکزیک ازجمله تولیدکنندگان عمده نفت غیر عضو اوپک هستند.

علاوه بر آن، سازمان ملل در گزارشی که ۵ بهمن منتشر کرده‌است، می‌نویسد که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، به‌ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ بر میزان نفت مازاد در بازار خواهد افزود.

این گزارش که مربوط به وضعیت و چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ است، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را نیم درصد تخمین زده و برای سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی ۴٫۸ درصد پیش‌بینی کرده‌است.

همچنین نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳٫۴ درصد تخمین زده شده و برای سال ۲۰۱۶ نرخ تورم ۱۱٫۸ درصد پیش‌بینی شده‌است. این گزارش نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۵ را پیش‌بینی نکرده اما نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۴ را معادل ۱۰٫۸ درصد اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG