لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

فرد مدعی ارتباط با داعش با تیغ به معلمی در پاریس حمله کرد


مدرسه اوبرویلیه در حومه پاریس که حمله با تیغ موکت‌بری در آن صورت گرفته است.
مدرسه اوبرویلیه در حومه پاریس که حمله با تیغ موکت‌بری در آن صورت گرفته است.

رسانه‌های فرانسه گزارش می‌دهند، بامداد دوشنبه ۲۳ آذر فردی که یک تیغ موکت‌بری در دست داشت، با ضربه زدن به کمر و گلوی یک معلم، فریاد زد که این عمل را به عنوان «یک هشدار» و به نام «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد. [این ادعا ساعتی بعد با تحقیقات دادستانی رد شد/ در این مورد بخوانید]

به گفته مسئولان فرانسه، این معلم مرد ۴۵ ساله، زمانی که در یک مدرسه در حومه پاریس برای اولین ساعت درس آماده می‌شد و زودتر از دانش‌آموزان در کلاس حضور یافته بود، مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهاجم گریخته و جستجو برای یافتن او از سوی نیروهای واحد ضد تروریسم گسترش یافته و همزمان، تیمی از بازپرسان کارشناس تروریسم رسیدگی به پرونده را برعهده گرفته‌اند.

منابع بیمارستانی فرانسه گفتند، حال معلم یاد شده وخیم است اما در معرض خطر مرگ نیست.

این احتمال مطرح است که مهاجم محل و حتی کلاس درس را می‌شناخته‌است.

شاهدان به پلیس فرانسه گفته‌اند فردی که صورت خود را پوشانده و دستکش در دست داشت، صبح امروز در حالی وارد این مدرسه شد که ظاهراً مسلح نبود.

وی در حال حمله به این آموزگار فریاد زده‌است که «این داعش است. این یک هشدار است.»

مدرسه‌ای که معلم مزبور در آن زخمی شده در «اوبرویلیه» در منطقه «سن دونی» در شمال پاریس واقع است.

ماه گذشته نیروهای مبارزه با تروریسم فرانسه با حمله به خانه‌ای در «سن دونی» که به مخفیگاه عبدالحمید اباعود، یکی از عوامل حملات ماه گذشته پاریس مبدل شده بود، او و همسرش را که جلیقه انفجاری به تن داشت، کشتند.

داعش ماه گذشته از هواداران خود از طریق نشریه‌اش با نام «دار الاسلام» خواسته بود در کشتن معلمان در فرانسه تردید نکنند.

داعش گفته بود آموزه‌های سکولاریستی از سوی معلمان در فرانسه منتقل می‌شود و آنها را باید کشت تا بخاطر «دشمنی با الله» مجازات شوند.

داعش تأکید کرده بود که معلمان در فرانسه «به جنگ آشکار» با خانواده‌های مسلمان رفته‌اند و نظام آموزشی فرانسه، با آموزه‌های دین اسلام در تضاد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از حمله به معلم در حومه پاریس، وزیر آموزش و پرورش این کشور گفته‌است که خطرات ناشی از داعش «حقیقی و همیشگی» است و همه اماکن عمومی، از جمله مدارس، باید حراست شوند.

تعرض به معلم حساب یک ماه پس از حملات مرگبار افراد عضو داعش در چند نقطه پاریس رخ داد؛ حملاتی که فرانسه و جهان غرب را تکان داد؛ یکصد و سی تن کشته و ده‌ها زخمی برجای نهاد و بر کل اروپا اثرات مهمی برجای نهاده‌است.

سه ماه وضعیت اضطراری اعلام شده پس از حملات ماه گذشته پاریس کماکان ادامه دارد.

فرانسه از ماه گذشته در واکنش به حملات داعش، به کشورهای حمله‌کننده به مواضع داعش در سوریه پیوسته‌است اما معلوم نیست این حملات هوایی تا چه حد توان داعش را تضعیف کرده باشد.

تعرض به آموزگار مدرسه در حومه پاریس پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر مردی در متروی شرق لندن در حالی‌که بنا بر گزارش‌ها فریاد می‌زد «این به خاطر سوریه است»، با چاقو سه نفر را زخمی کرده است. پلیس لندن پس از بازداشت مهاجم گفت اقدام او را «حمله‌ای تروریستی» در نظر می‌گیرد.

حمله روز دوشنبه به معلم در حومه پاریس هم‌چنین نخستین حمله از این نوع در فرانسه نیست؛ در سال ۲۰۱۲ محمد مراح، یک اسلامگرای افراطی عرب‌تبار فرانسوی، با آتش اسلحه، یک معلم و سه دانش‌آموز یهودی را در جنوب فرانسه کشت.
XS
SM
MD
LG