لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

کسبه پلاسکو برای چهارمین بار در یک ماه اقدام به تجمع اعتراضی کردند


تجمع کسبه پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان. یک‌شنبه ۱۱ تیر
تجمع کسبه پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان. یک‌شنبه ۱۱ تیر

با گذشت شش ماه از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو، کسبه این ساختمان تجاری برای چهارمین بار در یک ماه اخیر در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت خود تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کسبه پلاسکو از ساعت ۹ بامداد روز یک‌شنبه ۱۱ تیر، مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان در تهران با در دست داشتن بنرهایی مبنی بر اینکه سکوت ۵ ماهه آنها «به دلیل اعتماد به رئیس بنیاد مستضعفان است»، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت خود شدند.

مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی سال گذشته در پی آتش‌سوزی گسترده به طور کامل فرو ریخت و ۱۶ آتش‌نشان و شش تن از پرسنل این ساختمان کشته شدند.

مالک ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان، از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و برخی از اعضای شورای شهر و اصلاح‌طلبان از پلمب نشدن این ساختمان، پیش از بروز حادثه، از سوی شهرداری تهران با وجود «درمعرض خطر بودن» آن انتقاد کرده‌اند.

در تجمع روز یک‌شنبه، یکی از کسبه به ایلنا گفت: «اجناس کسبه هر شب از طرف سارقان تهدید می‌شود و به همین خاطر کسبه اقدام به برپایی چندین چادر، درب پشتی ساختمان پلاسکو کرده‌اند تا با نگهبانی از ساختمان مانع از ورود سارقان و غارت اموال خود شوند.»

مغازه‌داران پلاسکو خواستار مقاوم‌سازی ۲۸۶ پلاک سالم ساختمان هستند و همچنین از بنیاد مستضعفان خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی و یا حداقل ساخت دوباره این مکان اقدام کند، چرا که سرنوشت چند تن از کسبه همچنان نامعلوم است.

ایلنا می‌نویسد که هنوز نماینده‌ای از بنیاد مستضعفان تا ظهر روز یک‌شنبه برای شنیدن صدای کسبه معترض در میان آنها حاضر نشده بود.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان نیز روز یک‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا توضیح داد که «در ۳۰ اردیبهشت رئیس بنیاد مستضعفان به ما اعلام کرد که قسمت شمالی [ساختمان] را مقاوم‌سازی می‌کنند و در ۳۰ خرداد کلنگ احداث ساختمان جدید زده خواهد شد اما تاکنون به این حرف‌ها عمل نکرده‌اند.»

مجتبی درودیان افزود که «در حال حاضر یکی از خواسته‌های کسبه پلاسکو این است که بنیاد مستضعفان جوابگوی این امر باشد که تکلیف قسمت فوقانی ساختمان چیست؟ آیا می‌خواهد آن را بسازد و مقاوم‌سازی کند یا این که خود کسبه باید تعمیرات را انجام دهند؟»

وی با ذکر این‌ موضوع که «تا به حال چندین بار از این ساختمان دزدی شده و همین امر کسبه را مجبور کرده که شب‌ها نوبتی آنجا چادر بزنند» گفت: «کسبه پلاسکو طی یک نامه رسمی از بنیاد درخواست تعیین تکلیف کردند که مدیران این سازمان حاضر نشدند که جواب کتبی و رسمی به آن نامه بدهند و گفتند حضوری با نمایندگان شما صحبت می‌کنیم. البته جلسه حضوری نیز خروجی خاصی نداشت.»

خبرگزاری ایسنا روز ۲۲ خرداد خبر داده بود که در آن تاریخ کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو دو روز متوالی به طور جداگانه مقابل ساختمان‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان و دادستانی تهران تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار دریافت زمان مشخص برای بازپس‌گیری واحدهای تجاری خود در ساختمان بازسازی شده پلاسکو بودند. این در حالی است که معاون بنیاد مستضعفان به کسبه گفته است «تکلیف سرقفلی کسبه ساختمان پلاسکو در مراجع قضایی مشخص می‌شود.»

روزنامه شهروند نیز روز ۲۲ خرداد در مطلبی با عنوان «فریاد پلاسکو» دربارهٔ تجمع ۱۰۰ تن از کسبه پلاسکو مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان نوشت: «کسبه همه ۲۸۶ مغازه حادثه ندیده ساختمان پلاسکو ناراضی‌اند… مغازه‌های آنها از ریزش و انفجار در ساختمان در امان ماند، اما حالا پای سارقان به مغازه‌هایشان باز شده و در هفته‌های گذشته، کولر گازی، برخی از اجناس، و لامپ‌های آنها به سرقت رفته است.»

پیش از این، روز اول اردیبهشت، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد دوباره از عدم پرداخت بودجه آتش‌نشانی و نبود امکانات اطفای حریق در ساختمان‌های بالای ۴۰ متر، خبر داد که پس از حادثه پلاسکو برخی از آتش‌نشانان معترض «توبیخ» و «به اجبار» از محل کار خود منتقل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG