لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

شمار تلفات حمله انتحاری شمال افغانستان به ۲۹ تن رسید


از بمب‌گذاری‌های پیشین در ولایت قندوز افغانستان
از بمب‌گذاری‌های پیشین در ولایت قندوز افغانستان

انفجار تازه‌ای در افغانستان دست‌کم ۲۱ کشته برجای نهاده‌است که این کشته‌ها عمدتاً از رهبران و اعضای یک گروه مسلح غیرقانونی هستند.

انفجار شنبه شب، هفدهم مرداد، در شهرستان خان‌آباد در ولایت شمالی قندوز رخ داد و برخی خبرگزاری‌ها شمار کشته‌شدگان این انفجار را ۲۱ نفر ذکر کرده‌بودند اما بر پایه آخرین خبرها تعداد کشته‌شده‌ها به ۲۹ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انفجار چهار نفر از فرماندهان و اعضای گروهی را کشت که در گذشته، هم با نیروهای دولتی و هم با طالبان در جنگ بوده‌اند.

حیات الله امیری، فرماندار خان‌آباد به بخش افغان رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفت که در این رویداد نوزده تن دیگر زخمی شده‌اند که ۱۵ نفر از آنها از غیرنظامیان هستند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرد که گروه او این حمله را انجام داده و از نوع «انتحاری» بوده‌است.

از اواخر سال گذشته که نیروهای ناتو و آمریکا با خروج عملی از صحنه جنگ به نقش مستشاری تغییر جهت داده‌اند، طالبان حملات خود را در سراسر افغانستان شدت بخشیده‌است.

همزمان، طالبان یک زن ۲۷ ساله افغان را به اتهام «روابط جنسی نامشروع» اعدام کرد.

به گفته نوید فروتن، سخنگوی فرمانداری ولایت بدخشان، این زن جوان که مادر سه فرزند بود، سحرگاه شنبه هفدهم مرداد در ملاء عام، به‌وسیله آویختن از طنابی بر یک درخت، اعدام شد.

طالبان همچنین سه نفر را سر بریدند؛ دو نفر از آنها عضو پلیس و فرد سوم یک غیرنظامی بود.

سربریدن‌ها نیز شنبه هفدهم مرداد در ولایت بدخشان رخ داد.

به گفته سخنگوی فرمانداری بدخشان، گروه طالبان این افراد را به جاسوسی متهم کرده بود.

از سوی دیگر، یک پهپاد نیروهای دولتی افغانستان با بمباران یک مقر طالبان در ولایت شرقی ننگرهار پانزده نفر از پیکارجویان این گروه را کشت و ۹ نفر دیگر را زخمی کرد.

حضرت حسین مشرقی وال، سخنگوی نیروهای پلیس در این ولایت همچنین گفت در حمله همزمان دیگری در شنبه شب که توسط پهپاد نیروهای بین‌المللی انجام شد، دستکم ده نفر از پیکارجویان طالبان کشته شدند.

به گفته این سخنگو، عملیات وسیعی در ننگرهار با هدف بیرون راندن طالبان از سه ناحیه این ولایت در جریان است.

روزهای گذشته نیز کابل شاهد رشته انفجارهایی بود که رئیس جمهوری افغانستان طالبان را عامل آن دانست. طالبان مسئولیت دو حمله را برعهده گرفته است.

حمله بامداد جمعه به منطقه شاه‌شهید کابل از طریق بمب‌گذاری در یک خودرو، و پس از ساعاتی، حمله انتحاری به آکادمی نیروهای پلیس و آنگاه حمله به فرودگاه کابل، دستکم ۵۱ کشته و صدها زخمی برجای نهاد.

هشت نفر از کشته‌های جمعه شب در فرودگاه کابل، پیمانکاران خارجی و یک سرباز ناتو بودند.

روز جمعه یکی از خون‌بارترین ایام برای کابل در ۱۳ سال اخیر توصیف شد.

این حملات بعد از تأیید خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، و انتصاب ملا اختر منصور به جانشینی ملا عمر، افزایش یافته‌است.

کارشناسان گفته‌اند که تشدید حملات مرگبار از سوی طالبان بخشی از جنگ قدرت در این گروه است و ملا اختر منصور که با مخالفت بخشی از طالبان روبه‌رو شده، برای نشان دادن قدرت خود، دستور به انجام این حملات را صادر کرده‌است.

XS
SM
MD
LG