لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

ابراز تردید آمریکا در مورد آزمایش «بمب هیدروژنی» کره شمالی


محل شناسایی لرزه‌های پس از انفجار روز چهارشنبه در کره شمالی
محل شناسایی لرزه‌های پس از انفجار روز چهارشنبه در کره شمالی

کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۶ دی گفت ارزیابی‌های اولیه‌ای که دولت آمریکا از داده‌های به‌دست‌آمده انجام داده است با ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش موفقیت‌آمیز یک بمب هیدروژنی «همخوانی ندارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، با اعلام این خبر گفت که دولت آمریکا برای انجام ارزیابی‌های بیشتر به زمان کافی نیاز دارد.

شورای امنیت سازمان ملل اما روز چهارشنبه با تشکیل جلسه‌ای اضطراری، آزمایش «بمب هیدروژنی» از سوی کره شمالی را به‌شدت محکوم کرده و خبر داد که در این رابطه تدابیر جدیدی علیه آن کشور اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمامی پانزده کشور عضو این شورا، از جمله چین که از هم‌پیمانان کره شمالی به حساب می‌آید، این اقدام پیونگ‌یانگ را «تهدیدی آشکار علیه صلح و امنیت بین‌المللی» توصیف کرده و آن را به‌شدت محکوم کردند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز با محکوم کردن این اقدام کره شمالی آن را «عاملی برای بی‌ثبات کردن شدید امنیت منطقه» توصیف کرده‌ است.

کره شمالی می‌گوید که موفق شده است روز چهارشنبه یک بمب هیدروژنی را در مقیاس کوچک به طور آزمایشی منفجر کند و در این رابطه تاکید دارد که همچون کشوری «مسئولیت‌پذیر» رفتار کرده و تا وقتی‌ تمامیت ارضی‌اش به خطر نیافتد از جنگ‌افزار هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

موفقیت‌آمیز بودن چنین آزمایشی می‌تواند یک جهش در ارتقای توان نظامی پیونگ‌یانگ به‌ شمار بیاید اما به گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان دولت آمریکا گفته‌اند که نسبت به درست بودن این خبر تردید زیادی وجود دارد و برای تأیید صحت آن نیاز به چندین روز وقت است.

بمب هیدروژنی که کره شمالی مدعی آزمایش موفقیت‌آمیز آن شده است دارای قدرت تخریبی بیشتری از بمب‌های اتمی پرتاب‌شده بر شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن در سال ۱۹۴۵ است.

در همین حال، وزیران دفاع آمریکا و کره جنوبی پس از بحث در مورد آزمایش جدید «بمب هیدروژنی» از سوی کره شمالی، این اقدام را یک عمل «تحریک‌آمیز غیر قابل قبول و غیر مسئولانه» خوانده و بر این موضوع توافق کردند که این اقدام باید برای کره شمالی «عواقبی در پی داشته باشد».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز این اقدام کره شمالی را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار» قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، «ویتالی چورکین»، رییس هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل، در واکنش به این آزمایش کره شمالی از جامعه بین‌المللی خواست تا «خونسردی خود را حفظ کرده و نسبت به این اقدام پیونگ‌یانگ واکنشی متناسب از خود نشان دهند».

رهبر کره شمالی اخیراً در مواردی تاکید کرده بود که کشورش جنگ‌افزارهایی «قوی‌تر» از آنچه عیان است، در اختیار دارد.

پیش از این، دو آزمایش اتمی نظامی کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ میلادی از طریق شکافت پلوتونیومی انجام شده بود. سومین آزمایش اتمی کره شمالی در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی انجام شد که به نظر می‌رسد از طریق گداخت هسته‌ای بوده است.

XS
SM
MD
LG