لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

روحانی: می‌گویند در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا آن را برهم زدید؟


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران ضمن نام بردن از منتقدان توافق اتمی وین با عنوان «بدبین‌ها و بدگمان‌ها» گفت که این افراد نتایج برداشته شدن تحریم‌های غرب را مهم نمی‌دانند و می‌گویند «ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم، چرا زندگی خوب ما را برهم زدید؟»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز کارگر که در شرکت مپنا برگزار شد، گفت که «بدبین‌ها و بدگمان‌ها» قبل از توافق اتمی می‌گفتند که حل شدن «مشکل» پرونده اتمی ایران در مذاکرات «امکان‌پذیر نیست».

به گفته آقای روحانی، «بدبین‌ها و بدگمان‌ها» پس از توافق اتمی وین هم اعلام کردند که این توافق «قابل اجرا نیست» و طرف غربی به وعده‌های خود عمل نخواهد کرد.

وی جزئیاتی در مورد هویت این «بدبین‌ها و بدگمان‌ها» اعلام نکرد اما خطاب به این افراد گفت: «چرا کار یک ملت بزرگ را کوچک نشان می‌دهید؟»

آقای روحانی همچنین با اشاره به برخی از تأثیرات توافق اتمی وین از جمله افزایش تولید نفت ایران از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه گفت که «بدبین‌ها و بدگمان‌ها» می‌گویند که این نتایج «مهم نیست».

او افزود: «ما می‌گوییم امروز در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده که می‌گویند، این که مهم نیست.»

حسن روحانی ادامه داد: «ما می‌گوییم در سایه برجام به جای این که کشتی‌های بزرگ در ساحل کشور همسایه پهلو بگیرند و با قایق و لنج به ساحل ایران برسند و برای هر کانتینر ۷۰۰ دلار اضافه از جیب مردم پرداخت شود، می‌گویند ۷۰۰ دلار چیزی نیست ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی خوب ما را برهم زدید؟»

آقای روحانی و نزدیکان او پیش از این بارها با نام بردن از گروهی از مخالفان توافق اتمی وین با عنوان «کاسبان تحریم» اعلام کرده‌اند که آنها از تحریم‌های غرب علیه ایران سود می‌برده‌اند و از توافق اتمی وین و برداشته شدن تحریم‌ها ناراحت هستند.

رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین، گفته بود که برخی از منتقدان توافق اتمی وین اعلام می‌کنند که دیپلمات‌های ایرانی «پیروز نبوده‌اند» بلکه آمریکا و اسرائیل «در این عرصه پیروز شده‌اند».

وی خطاب به این منتقدان گفته بود که «کجا رفت غیرت و تعصب دینی؟ چرا نمی‌خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده، سرفرود بیاورید؟».

آقای روحانی روز ۱۶ فروردین نیز تأکید کرده بود که منتقدان توافق اتمی وین «گویا فراموش کرده‌اند که اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم».

با وجود تأیید رسمی توافق اتمی وین از سوی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند.

در مقابل مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان، از این رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش انتقاد کرده و نوشته‌است که انتظار می‌رود رهبر جمهوری اسلامی «جانب اکثریت ملت را بگیرد».

رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین آمریکا را به «بدعهدی» در رابطه با برجام متهم کرده و چندین بار اعلام کرده که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران «تاکنون محسوس نبوده‌است».

در همین حال تعدادی از نزدیکان آیت الله خامنه‌ای از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده بودند.

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت، بدون ذکر نام گفته بود که کسانی که تحریم‌ها را «نعمت خدا می‌دانستند» پس از شکست در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ «با کارشکنی سیاسی در کارهای دولت تلاش می‌کنند که تحریم‌ها را برگردانند».

در واکنش به این سخنان، محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، شامگاه شنبه گفته بود: «اینکه برخی می‌گویند منتقدان برجام دنبال برگشت تحریم هستند در شأن یک سیاستمدار کارکشته نیست».

در روزهای گذشته نیز برخی از رسانه‌های اصول‌گرا از این سخنان آقای هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG