لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

وزیر دفاع ایران از احتمال استفاده مجدد روسیه از پایگاه نوژه خبر داد


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران

حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، روز شنبه ششم آذر در مورد احتمال استفاده مجدد روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان گفت که اگر شرایط اقتضاء کند این کار انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی درباره اخبار منتشرشده در رسانه‌های روسیه مبنی بر احتمال استفاده مجدد روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان، تأکید کرد: «در حمایت و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه و نیازهای آنها، ما با دوستان خود به‌خصوص روسیه همکاری‌هایی داریم و متناسب با آن، اقداماتی انجام می‌دهیم و اگر اقتضاء این باشد که برای پشتیبانی از شرایط میدانی این کار را انجام دهیم، انجام خواهیم داد.»

کمی پس از انتشار این سخنان وزیر دفاع ایران، رئیس کمیته دفاعی مجلس علیای پارلمان روسیه نیز نظر مشابهی را اعلام کرده و گفت که این امر ممکن است در پی دور شدن ناو هواپیمابر روسیه از نزدیکی مرزهای سوریه و اعزام آن به مأموریت‌های دیگر لازم شود.

ویکتور اوزروف روز شنبه به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت که «اگر ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف به عملیات دیگری فرستاده شود و روسیه نتواند از آن برای حملات هوایی علیه تروریست‌ها در سوریه استفاده کند ممکن است لزوم استفاده از پایگاه هوایی همدان پیش بیاید.»

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ مرداد برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از پایگاه همدان استفاده کرده‌اند. ساعاتی بعد، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران این خبر را تأیید کرد.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

این نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که ایران به طور رسمی تأیید می‌کند یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده است.

همچنین از زمان جنگ جهانی دوم و اشغال خاک ایران به دست قوای متفقین، این نخستین بار است که روس‌ها از خاک ایران برای عملیات نظامی استفاده می‌کنند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اقدام جمهوری اسلامی را «تاسف‌بار» خواند، و مقام‌های واشینگتن اعلام کرده‌اند که در حال بررسی مسئله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در زمینه استفاده روس‌ها از یک پایگاه نظامی ایران هستند؛ روسیه نیز اتهام نقض این قطعنامه را «بی‌پایه» دانسته است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌روند. ارتش روسیه در حمایت از نیروهای اسد، دست به حملاتی هوایی زده است که به گفته مسکو هدف از آنها «گروه‌های تروریستی» هستند.

انتشار و تکذیب خبر خرید سوخو ۳۰

خبرگزاری تسنیم هم‌چنین گزارش داد که حسین دهقان در ادامه سخنان روز شنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره خرید جنگنده سوخو۳۰ از روسیه نیز گفت: «خرید این جنگنده در دستور کار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. هر نوع همکاری با طرف فروشنده باید مستلزم در اختیار قرار گرفتن فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک باشد. ما در جریان مذاکره با روسیه نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم و و آنها نیز آن را پذیرفته‌اند.»

او در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر مقامات روسیه مبنی بر انعقاد قرارداد تسلیحاتی ۱۰ میلیارد دلاری با ایران، گفت: «دربارهٔ این موضوع باید از روس‌ها بپرسید که ماجرا چه بوده، اما ما برای تأمین نیازهای دفاعی خودمان با هر مرجعی که قادر به تأمین آن نیازها باشد، به‌جز آمریکا و رژیم اشغالگر قدس [اسرائیل] حتماً مذاکره خواهیم کرد.»

در همین روز اما، خبرگزاری ایسنا نوشت که «به دنبال اخبار منتشر شده به نقل از سردار حسین دهقان وزیر دفاع مبنی بر اینکه خرید جنگنده سوخو۳۰ از روسیه در دستور کار است»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد : «خبر منتشر شده در خبرگزاری‌ها در خصوص جنگنده سوخو۳۰ صحت ندارد و مورد تأیید این وزارتخانه نیست.»

XS
SM
MD
LG