لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

امضای قرارداد سه میلیارد دلاری سلاح برای لبنان با هزینه عربستان


از خودروهای زرهی ارتش لبنان
از خودروهای زرهی ارتش لبنان

کمی پس از آن‌ که ایران اعلام کرد تصمیم گرفته است «هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم کند»، روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، خبر رسید که عربستان سعودی سه میلیارد دلار برای قرارداد تحویل سلاح‌های فرانسوی به ارتش لبنان پرداخت کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس این قرارداد که روز سه‌شنبه به امضا رسیده ارتش لبنان به هزینه عربستان از فرانسه سلاح دریافت می‌کند «تا از آنها برای نبرد با جهادگرایانی که قصد دارند از سوریه وارد لبنان شوند استفاده کند».

ژان-ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه، گفته‌ است که این قرارداد شامل تجهیزات نظامی زمینی، هوایی و دریایی می‌شود.

مقامات لبنانی نسبت به گسترش حوزه نفوذ گروه‌های افراطی سنی‌مذهب از سوریه به مناطق سنی‌نشین شمال لبنان نگران‌اند.

گروه جبهةالنصره، وابسته به القاعده، و گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، اخیراً تهدید فزاینده‌ای را برای لبنان به‌ وجود آورده‌اند و به نوشته رویترز انتظار می‌رود که این دو گروه بکوشند با فرا رسیدن فصل زمستان مسیرهای تدارکاتی جدیدی را بین سوریه و لبنان برای خود بگشایند.

جهادگرایان سنی در ماه اوت به شهر مرزی عرسال در لبنان حمله کرده و مدت کمی کنترل آن را به‌ دست گرفتند و از آن زمان ارتش لبنان به تقویت بیشتر مرزهای این کشور پرداخته است.

ارتش لبنان که از معدود نهادهایی در این کشور است که چنددستگی فرقه‌ای در آن غلبه پیدا نکرده در حال حاضر از منابع کافی برای مقابله با بی‌ثباتی فزاینده در مرزهای لبنان برخوردار نیست.

خبر کمک نظامی عربستان به ارتش لبنان پس از آن مخابره می‌شود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز هشتم مهرماه و در سفرش به بیروت گفت، ایران به ارتش لبنان برای مبارزه با گروه‌های افراطی، «هدیه‌ای» تسلیحاتی ارائه خواهد کرد.

آقای شمخانی پس از دیدار با نخست‌وزیر لبنان گفت که «خط قرمز ما برای همکاری با لبنان، تثبیت ثبات و امنیت در این کشور است».

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اول آبان‌ماه اعلام کرد که ایران همچنان در انتظار پاسخ لبنان درباره پیشنهاد هدیه نظامی به این کشور است.

آمریکا نیز اخیراً اعلام کرد که برای تقویت ارتش لبنان موشک‌های «هل‌فایر» به لبنان تحویل داده و همچنین می‌خواهد ارتش لبنان را با هواپیماهای سبک تجهیز کند.

XS
SM
MD
LG