لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۴

وزیر اسرائیلی: با پیروزی بشار اسد، ایران به مرز اسرائیل می‌رسد


یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل

وزیر انرژی اسرائیل ابراز «نگرانی» کرده که پیروزی حکومت بشار اسد در سوریه به این معنی باشد که «ایران به مرز اسرائیل برسد».

به گزارش روزنامه هاآرتص، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل این سخنان را شنبه هفدهم بهمن در سخنرانی در شهر بئرشبع در جنوب این کشور بیان کرده‌است.

وزیر اسرائیلی گفته‌است، موفقیت ارتش سوریه با یاری ایران و حزب‌الله برای اسرائیل این مفهوم را دارد که «مرز اسرائیل و ایران مشترک می‌شود».

اشتاینیتز گفته‌است ترکیه و قبرس نیز وضع جدید را «یک خطر» می‌دانند، زیرا «هیچ کشوری نمی‌خواهد ایران به حوزه دریای مدیترانه هجوم بیاورد».

به گفته این وزیر اسرائیلی، «وحشی‌گری داعش دنیا را تکان داده و آرزوی شکست داعش موجب نادیده گرفته شدن تهدید ایران و حزب‌الله از سوی جامعه جهانی شده‌است».

اشتاینیتز مدعی شده که «تحولات سوریه از تونل‌های حماس یا حزب‌الله، برای اسرائیل خطرناک‌تر است».

یووال اشتاینیتز از نزدیک‌ترین سیاستمداران حزب لیکود به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، مدت‌های طولانی مسئول «پرونده اتمی ایران» در دولت این کشور و هماهنگ‌کننده نهادهای اسرائیلی در تلاش جهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران بود.

وزیر اسرائیلی این سخنان را در حالی بیان کرده که ارتش سوریه در هفته‌های اخیر موفقیت‌هایی در تسلط دوباره بر بخش‌هایی از مناطق تحت تسلط گروه‌های مختلف مخالفان داشته‌است.

ارتش سوریه در روزهای اخیر با پیشروی در محاصره حلب، امید تسلط مجدد بر این استان را نیز پس از مدت‌های طولانی که این مناطق در دست معارضین بود، در میان هواداران حکومت بشار اسد ایجاد کرده‌است.

اگر اسد موفق به بازپس گیری حلب شود، بزرگ‌ترین پیروزی نظامی در جنگ خونین پنج‌ساله را ثبت کرده است؛ جنگی که در آن دست‌کم ۲۷۰ هزار تن کشته و بیش از یازده میلیون تن از مردم سوریه آواره شده‌اند.

ایران می‌گوید در سوریه «حضور مستشاری» دارد ولی هر روز شمار بیشتری از کشته‌هایش به ایران برگردانده می‌شود.

هزاران نفر از پیکارجویان حزب‌الله نیز در سه سال اخیر آشکارا برای بقای حکومت بشار اسد در سوریه می‌جنگند.

روسیه نیز در پنج ماه اخیر بمباران‌های هوایی گسترده‌ای در سوریه انجام داده، که اتهام حمایت روسیه از حکومت اسد را بیشتر مطرح کرده‌است.

خشم وزارت دفاع اسرائیل از افشاگری اشتاینیتز

وزیر انرژی اسرائیل در سخنرانی در کنار «نگرانی» از «هم‌مرز شدن ایران با اسرائیل در خاک سوریه»، این را نیز گفته‌است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به ارتش خود «دستور» داده تونل‌هایی را که شبه نظامیان حماس می‌سازند، به آب ببندند و نابود کنند.

روزنامه جروزالم پست یک‌شنبه هجدهم بهمن نوشته‌است، وزارت دفاع اسرائیل از «افشاءگویی‌ها» وزیر انرژی خشمگین شده زیرا به همکاری امنیتی اسرائیل و مصر لطمه جدی وارد می‌کند.

اما اشتاینیتز یکشنبه هجدهم بهمن گفت: «نگفته‌ام که السیسی به درخواست اسرائیل تونل‌ها را نابود می‌کند؛ مصر برای مسائل امنیتی خود این کار را می‌کند».

این افشاگری در حالی صورت گرفته که در روزهای اخیر شماری از پیکارجویان شاخه نظامی حماس در ریزش تونل‌ها کشته شدند.

در یک مورد هفت عضو حماس و در موردی دیگر دو شبه نظامی این جنبش در ریزش تونل‌ها خفه شدند.

اسماعیل هنیه مقام ارشد حماس در غزه در تشییع جنازه پیکارجویان گفته بود «تونل‌ها شریان حیاتی مقاومت است».

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته به حماس «هشدار» داد که اگر بخواهد تونل‌سازی‌ها را از سر بگیرد، واکنش اسرائیل «وخیم‌تر» از جنگ تابستان سال گذشته خواهد بود.

XS
SM
MD
LG