لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

دولت ترزا می با جلب حمایت یکی از احزاب محافظه‌کار در قدرت می‌ماند


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا.

دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، موفق شد روز دوشنبه پنجم تیر با جلب حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی (دی‌یوپی) دولت خود را که پس از انتخابات اخیر دچار بحران شده بود، در قدرت نگاه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس توافق بین ترزا می و آرلین فاستر، رهبر این حزب، دولت بریتانیا تعهد کرده است تا اختصاص بودجه به ایرلند شمالی را به مدت دو سال به میزان یک میلیارد پوند (۱٫۲۷ میلیارد دلار) افزایش دهد و در ازای آن از حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی در زمینه خروج از اروپا، برنامه‌های بودجه و امنیت داخلی برخوردار شود.

مذاکرات بین دو طرف بیش از دو هفته ادامه داشت تا این‌که ترزا می و آرلین فاستر روز دوشنبه قرار تازه خود را رسماً در دفتر نخست‌وزیری در لندن امضا کردند.

حزب اتحادگرای دموکراتیک که ۱۰ نماینده در پارلمان بریتانیا دارد، طرفدار یکپارچگی پادشاهی متحده بریتانیا و ماندن ایرلند شمالی در این اتحاد و همچنین طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

این توافق در حالی امضا می‌شود که بسیاری از منتقدان، ازجمله در حزب ترزا می، به خاطر دیدگاه‌های محافظه‌کارانه «دی‌یوپی» به‌ویژه مخالفت این حزب با سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان، مخالف هرگونه ائتلاف با «دی‌یوپی» هستند.

این توافق جدید به دولت ترزا می اجازه می‌دهد تا در قدرت و در پارلمان بریتانیا باقی بماند و گفت‌وگوهای کشورش با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه را پیش ببرد.

با وجود امضای این توافق، موقعیت ترزا می همچنان از ثبات کافی برخوردار نیست؛ راهبردش برای خروج از اتحادیه اروپا به‌شدت زیر نظر منتقدان قرار دارد و آینده وی به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا همچنان در رسانه‌ها و محافل سیاسی این کشور با بحث و مناقشه همراه است.

ترزا می، از حزب محافظه‌کار، چندی پیش انتخابات زودهنگامی به منظور تقویت دولت خود برای انجام مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا برگزار کرد اما در نتیجه این انتخابات، دولت وی اکثریت خود را در پارلمان از دست داد.

مردم بریتانیا، یک سال پیش از این، با شرکت در یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند، آن رأی موجب استعفای دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا شد که مخالف خروج کشورش از اتحادیه اروپا بود.

XS
SM
MD
LG