لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

ترکیه بخشی از سربازان خود را از پایگاهی در شمال عراق خارج کرد


از تانک‌های ارتش ترکیه
از تانک‌های ارتش ترکیه

ترکیه روز دوشنبه ۲۳ آذر اعلام کرد که چند روز پس از درخواست بغداد از آنکارا برای خروج «فوری» نیروهایش از خاک عراق، بخشی از ارتشیان خود را از اردوگاهی در نزدیکی موصل در شمال عراق خارج کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، با اعلام این خبر گفت که گروهی از سربازان ترکیه «به خاطر ضروریات نظامی» این اردوگاه را ترک کرده‌اند؛ وی توضیح بیشتری در این باره نداد.

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، به نقل از منابع نظامی اعلام کرد این سربازان در راستای «آرایش نظامی جدید» به مناطق شمالی‌تر عراق رفته‌اند.

این گزارش مشخص نمی‌کند که آیا این نیروها در شمال عراق مستقر خواهند ماند یا به ترکیه باز خواهند گشت.

خبرگزاری آناتولی می‌افزاید این نظامیان در قالب کاروانی متشکل از ۱۲–۱۰ وسیله نقلیه حمل شدند اما جزییاتی در مورد تعداد آنان منتشر نشده‌است.

این خبر در حالی مخابره می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه ۲۰ آذر گفته بود، کشورش در برابر تهدیدهای عراق «سر خم نمی‌کند» «و این نیروها در حال حاضر نمی‌توانند عراق را ترک کنند».

ترکیه از سال پیش نظامیان خود را در پایگاه واقع در شمال شهر موصل و در نزدیکی مرز منطقه تحت کنترل «حکومت اسلامی» (داعش) مستقر کرده و منظور از این اقدام را «کمک به آموزش نیروهای محلی کُرد و سنی» عنوان کرده‌است.

آنکارا می‌گوید این اردوگاه آموزشی که در منطقه «بَعشیقه» در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر موصل قرار دارد، با هماهنگی وزارت دفاع عراق و فرمانداری موصل تأسیس شده‌است.

ورود نیروهای اضافه ترکیه به این اردوگاه اما، که در ماه جاری اتفاق اتفاد، خشم دولت عراق را در پی داشت تا جایی‌که عراق از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

شکایت عراق علیه ترکیه در پایان مهلت ۴۸ ساعته بغداد به آنکارا برای بیرون بردن نیروهای ترکیه از شمال عراق به شورای امنیت ارائه شد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، هفته گذشته بارها ترکیه را به رعایت حریم ارضی عراق فرا خوانده بود.

احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه هفته گذشته دو تن از مردان با نفوذ خود در سیاست خارجی و امنیت - هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و فریدون سینیرلی‌اوغلو وزیر امور خارجه- را به بغداد فرستاد تا تنش‌ها را خاتمه دهند.

متعاقب آن، داووداوغلو گفت توافقی در مورد «سازمان‌دهی مجدد» ارتش ترکیه در این منطقه حاصل شده‌است. اما اشاره‌ای به جزئیات این توافق نکرد.

در همین حال روز شنبه هزاران تن از شهروندان عراقی در شهرهای بغداد و بصره در اعتراض به حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال آن کشور، تظاهرات کردند.

بنا بر گزارش‌ها آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع شیعه ساکن نجف، پیشتر بدون نام بردن از ترکیه از دولت عراق خواسته بود نسبت به تعرض به خاک این کشور بی‌تفاوت نباشد.

به گزارش رویترز، «هادی الامیری» فرمانده نیروهای شیعه بدر روز شنبه خطاب به تظاهرکنندگان در میدان تحریر در مرکز بغداد گفت که حضور نیروهای خارجی در عراق را به منزله تجاوز به تمامیت ارضی عراق می‌داند.

XS
SM
MD
LG