لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

دادستان تهران شعار علیه رئیس جمهور را «جرم مشهود» خواند


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

دادستان تهران شعار علیه رئیس جمهور ایران در راهپیمایی روز قدس را «جرم مشهود» خواند و اعلام کرد که در نامه‌ای به نیروهای انتظامی و وزارت اطلاعات خواستار «شناسایی» عوامل این «حادثه» شده است.

در همین حال سخنگوی دولت خواستار برخورد «ارکان مسئول در نظام» با این اقدام شد اما برخی از اصول‌گرایان فرضیه «سازمان‌یافته» بودن این اتفاق را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز شنبه، ۳ تیر، گفت: «در رابطه با حادثه روز گذشته چون جرم مشهود بوده و در منظر مأموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف به ارائه گزارش خود به دادستانی بوده است».

آقای جعفری دولت‌آبادی خبر داد که روز شنبه نامه‌ای به فرماندهی پلیس تهران و معاون وزیر اطلاعات ارسال کرده و خواستار آن شده که «نسبت به شناسایی عوامل حادثه دیروز اقدام شود».

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که «این حساسیت در مورد سایر قوا هم مطرح باشد».

در راهپیمایی روز جمعه، عده‌ای در اطراف حسن روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و «روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک» سر می‌دادند.

ساعاتی پس از این اتفاق، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در دستوری به معاون امنیتی خود خواستار معرفی «خاطیان» به قوه قضائیه شده بود.

مقامات دولت حسن روحانی این اقدام را محکوم کرده‌اند و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، آن را «مصداق جرم» خوانده و خواستار برخورد دادستان تهران با شعاردهندگان شده است.

براساس فیلم‌های منتشر شده، در راهپیمایی روز قدس همچنین عده‌ای نیز علیه آقای مطهری شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند.

هواداران حسن روحانی شامگاه روز جمعه با اعلام هشتگ «#حامی_روحانی_ام» توئیت‌هایی را منتشر کردند و این هشتگ ترند اول جهانی شد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز روز شنبه شعار علیه حسن روحانی در نماز جمعه را «از نظر سیاسی خطایی بزرگ و از نظر حقوقی جرمی آشکار» خواند.

وی خواستار آن شد که «ارکان مسئول در نظام» برای «جلوگیری از تکرار» اتفاقات مشابه، اقدام کنند.

علی ربیعی، وزیر کار و برخی از نمایندگان مجلس، شعار دادن علیه آقای روحانی را اقدامی «سازمان‌یافته» و «برنامه‌ریزی‌شده» خوانده‌اند.

برخی از وب‌سایت‌ها نیز این اقدام را به گروه‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند، اما تعدادی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های اصولگرا ضمن انتقاد از این اقدام، در عین حال فرضیه «سازمان‌یافته بودن» آن را رد کرده‌اند.

در همین حال غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم، فرضیه سازمان‌یافته بودن این اقدام را «غیرمنطقی» خواند.

وی اضافه کرد: «مردم حق دارند نسبت به برخی اظهار نظرات رئیس‌جمهور انتقاد داشته باشند، اما باید نظرات خود را به صورت گفتارهای عقلانی و منطقی و به دور از اهانت بیان کنند».

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نیز از شعار علیه حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس انتقاد و تأکید کرد که این افراد «نمی‌توانند نماینده حزب‌الله محسوب شوند».

در مقابل اما روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود، در یادداشتی با عنوان «وحدت‌آفرینی یا وحدت‌شکنی» بدون محکوم کردن اتفاق روز قدس، شدیداً از سخنان حسن روحانی در روزهای گذشته انتقاد کرده است.

شماری از دیگر چهره‌های اصولگرا نیز همزمان شعار علیه حسن روحانی و آنچه که مواضع «تفرقه‌افکن» رئیس جمهور در روزهای گذشته خوانده‌اند، را محکوم کرده‌اند.

از جمله الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس نهم، در توئیتر خود نوشت: «شعار تفرقه‌افکن ناپسند بود، سخنان تفرقه‌افکن این روزهای منتخب مردم ناپسندتر».

درگیری‌های لفظی حسن روحانی و رهبر جمهوری اسلامی پس از انتخاب دوباره آقای روحانی به ریاست‌جمهوری شدت گرفته است.

در سال‌های گذشته به بسیاری از سخنرانی‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب و یا منتقد جمهوری اسلامی حمله شده و این سخنرانی‌ها ناتمام مانده است.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از حمله‌کنندگان به این سخنرانی‌ها از جمله حمله‌کنندگان به علی مطهری در شیراز در اسفند ۹۳ نیروهای بسیج و سپاه پاسداران بوده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون سخنان متناقضی دربارهٔ حمله به سخنرانی مقامات جمهوری اسلامی و یا شخصیت‌های سیاسی و دیگر اقدامات گروه‌های موسوم به «گروه‌های فشار» داشته است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۳ خرداد ۹۵ گفته بود که با حمله به سخنرانی افراد و برهم زدن سخنرانی‌ها موافق نیست.

با این حال وی پس از این حمله به عربستان سعودی شدیداً از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف اینکه قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

شعار دادن گروهی علیه حسن روحانی و تشبیه او با ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور پس از انقلاب اسلامی نیز پس از سخنان آیت الله خامنه‌ای رخ داده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ خرداد گفته بود که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود که «رئیس‌جمهور وقت [ابوالحسن بنی‌صدر] جامعه را دو قطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد».

پس از این سخنان برخی از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های حامی آیت‌الله خامنه‌ای هشدار دادند که ممکن است حسن روحانی نیز سرنوشتی مانند آقای بنی‌صدر داشته باشد.

XS
SM
MD
LG