لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

نزدیکان روحانی خواستار برخورد با شعاردهندگان علیه رئیس جمهور شدند


 حسن روحانی رئیس جمهور ایران در راهپیمایی «روز قدس»
حسن روحانی رئیس جمهور ایران در راهپیمایی «روز قدس»

در واکنش به شعارهایی که در «روز قدس» علیه حسن روحانی رئیس جمهور، معاونش اسحاق جهانگیری و علی مطهری نایب رئیس مجلس داده شد، مقام‌های دولتی، چهره‌های سیاسی طرفدار دولت و رسانه‌های همسو با آنها درباره این حاشیه‌ها موضع‌گیری کردند.

در راهپیمایی روز جمعه، عده‌ای در اطراف حسن روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و «روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک» سر می‌دادند.

همچنین پوسترها و پلاکاردهایی علیه حسن روحانی رئیس جمهور در این مراسم در دست راهپیمایان دیده می‌شد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوازدهم خرداد، در سخنرانی‌ای که حسن روحانی هم در آن حضور داشت گفت: «نباید کشور را دو قطبی کرد. نباید مردم را به دو دسته تقسیم کرد؛ مثل آن حالتی که در سال ۵۹، متأسفانه رئیس‌جمهور وقت، مردم را به دو دسته‌ی مخالف و موافق تقسیم کرد.»

پس از این سخنان، اینستاگرام آیت‌الله خامنه‌ای ویدیویی از سال ۵۹ و مخالفت‌ها با ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور وقت منتشر کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در روزی که به انتقاد شدید از سند ۲۰۳۰ پراخت، از طرفداران خود خواست در صورت کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی «آتش‌ به اختیار» عمل کنند.

همچنین در روزهای اخیر نزدیکان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی علیه نظر حسن روحانی که مشروعیت حاکمیت را «رای مردم» می‌داند، حملات گسترده‌ای ترتیب داده‌اند.

در واکنش به شعارها و حاشیه‌های روز جمعه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با ارسال نامه‌‌ای به حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خواستار پیگیری موضوع «با هماهنگی و مساعدت وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی» و معرفی «خاطیان» به قوه قضاییه شد.

به گزارش ایلنا علی ربیعی وزیر کار نیز در واکنش به این حواشی گفت که این اقدام خودجوش نبوده است.

علی ربیعی گفت: «باید گفت این افراد و اقدام آنها به هیچ عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد.»

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیزدر توییتر خود اقدام شعاردهندگان را «وحدت‌شکن» خواند.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست، زهرا احمدپور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آذرمنصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، محمود صادقی نماینده مجلس، مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزرات کشور دولت خاتمی، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت خاتمی، فیض‌الله عرب‌سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب نیز واکنش‌های مشابهی به حواشی راهپیمایی روز جمعه نشان داده‌اند.

علی مطهری نایب رئیس مجلس که علیه خود وی روز جمعه شعار «مرگ بر منافق» سر داده شده، در توییتر خود رویدادهای این روز را عرصه آزمایش دادستان تهران دانست.

نایب رئیس مجلس نوشت: «شعارهایی که عده‌ای با برنامه‌ریزی قبلی علیه رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس سر دادند قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نیز موجود است. باید ببینیم قوه قضاییه که به صرف احتمال وقوع جرم یک برنامه سخنرانی را در روز اربعین در مشهد لغو می‌کند اکنون که با یک جرم مشهود مواجه است چگونه رفتار می‌کند.»

علی مطهری افزود: «دادستان تهران اکنون در معرض یک آزمایش بزرگ است که آیا با تعقیب مجرمان استقلال و عدالت خود و قوه قضاییه را نشان می دهد یا با چشم‌پوشی از آن، گرایش سیاسی را بر اجرای حق و عدالت مقدم می‌دارد؟»

XS
SM
MD
LG