لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

حمله هوایی به «داعش» در سوریه گسترش یافت


خبرگزاری فرانسه از قول فعالان و ناظران سوری می‌نویسد که نیروهای ائتلاف برای اولین بار روز شنبه ۵ مهرماه به مواضع داعش در اطراف شهر کوبانی (عین‌العرب)، استان مرزی حمص و شهر منبج در سوریه حملات هوایی انجام داده‌اند.

رامی عبدالرحمان مدیر سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در این زمینه می‌گوید که نیروهای ائتلاف به مواضعی بسیار دورتر از موقعیت نیروهای مبارز در خط مقدم با ارتش سوریه حمله کرده‌اند. به‌گفته وی این حملات توسط جنگنده‌های آمریکایی-عربی به شرق ایالت حمص انجام شده‌است.

خبرگزاری فرانسه همچنین می‌گوید که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا مواضعی در شهر رقه، مکانی که داعش پایتخت «خلافت اسلامی» خوانده‌است، انجام داده‌است.

یک گروه ناظر بریتانیایی در منطقه به این خبرگزاری گفته‌است که حداقل ۳۱ صدای انفجار در شهر رقه و حومه آن شنیده شده‌است.

این گزارش می‌افزاید که آمریکا مایل نیست با حملات هوایی به خط مقدم جنگ میان نیروهای ارتش بشار اسد و جنگجویان، وضعیتی به وجود آورد که ارتش اسد موقعیت دست بالا را در جبهه به دست آورد.

حملات هوایی ائتلاف علیه ستیزه‌جویان افراطی اسلامی در سوریه از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده‌است. هنوز گزارش از تلفات حملات هوایی ارائه نشده‌است.

نیاز به آموزش نیروها توسط ائتلاف

گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر ملحق شدن کشورهای بیشتری به ائتلاف آمریکا علیه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، همزمان با گسترش حملات هوایی علیه مواضع افراط‌گرایان، آمریکا شروع به آموزش هزاران نیروی معتدل سوری بعنوان نیروی زمینی علیه افراط‌گرایان کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داده‌است که بلژیک، دانمارک و بریتانیا بعد از فرانسه و هلند قبول کردند که جنگنده‌های خود را به عراق ارسال کنند و در عملیات علیه افراط‌گرایان گروه خودخوانده «حکومت اسلامی» (داعش سابق) شرکت کنند، موضوعی که دست آمریکا و ائتلاف را برای انجام عملیات‌های نظامی گسترده و عمیق‌تر در سوریه باز نگه می‌دارد.

با این‌حال آمریکا می‌گوید که ستیزه‌جویان داعش در سوریه ممکن است با حملات هوایی از بین نروند و نیاز به آموزش ۱۵ هزار نیرو از گروه‌های «معتدل» و مسلح کردن آنها برای شکست داعش در سوریه است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که آمریکا هم‌اکنون در حال آموزش ۵ هزار نیروی شورشی سوریه است و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفته‌است که آموزش ۱۲ تا ۱۵ هزار نیروی سوری برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی از دست داعش مورد نیاز است.

این ژنرال آمریکایی استفاده از نیروهای زمینی متشکل از شورشیان سوری علیه دولت بشار اسد را برای شکست داعش و بازپس گرفتن اراضی تحت کنترل آنها بسیار مهم ارزیابی می‌کند.

به گفته وی، پیشرفت کار در استفاده از اپوزیسیون معتدل سوریه است.

XS
SM
MD
LG