لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ارتش ونزوئلا در پی حمله به ساختمان دیوان عالی با بالگرد، به حال آماده‌باش در آمد


صحنه‌ای از پرواز بالگرد اسکار پرز بر فراز ساختمان دیوان عالی ونزوئلا در کاراکاس.
صحنه‌ای از پرواز بالگرد اسکار پرز بر فراز ساختمان دیوان عالی ونزوئلا در کاراکاس.

یک روز پس از حمله یک افسر سابق پلیس ونزوئلا با بالگرد به ساختمان وزارت کشور و دیوان عالی این کشور، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به همه نیروهای ارتش این کشور دستور آماده‌باش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرد حمله‌کننده با بالگرد به این دو ساختمان دولتی، یک افسر سابق اطلاعاتی به نام اسکار پرز است که پیش از این یک فیلم در سبک هیجانی را کارگردانی کرده که خود وی در این فیلم به هنوان هنرپیشه از یک هلی‌کوپتر به سمت بیرون شلیک می‌کند.

اسکار پرز که اکنون فراری است، پس از حمله با هلی‌کوپتر با انتشار ویدئویی خواستار شورش علیه حکومت نیکلاس مادرو و سرنگونی دولت وی شد.

دولت مادرو بدون ارائه شواهد یا مدرکی، مدعی شده است که اسکار پرز «به دستور سی‌آی‌ای و سفارت آمریکا در کاراکاس» دست به این اقدام زده و با بیان اینکه ممکن است «کودتایی» علیه دولت او در جریان باشد به ارتش ونزوئلا دستور آماده‌باش داده است.

آقای مادرو چند ماه است که در برابر فشار و تظاهرات مخالفان که خواستار برگزاری انتخابات و برکناری او هستند مقاومت می‌کند؛ مخالفان، وی را در ایجاد بحران اقتصادی این کشور که باعث شیوع گرسنگی و خشونت شده است مقصر می‌دانند.

هر دو ساختمانی که اسکار پرز با بالگرد به آنها حمله کرده از سوی مخالفان دولت به عنوان مراکز اصلی حمایت از نیکلاس مادرو به‌شمار می‌آیند.

اسکار پرز در ویدیوی منتشره می‌گوید: «ما ائتلافی از نظامیان، افراد پلیس و کارمندان دولتی هستیم ... که با این دولت موقت و جنایتکار مخالفیم».

اسکار پرز روز سه‌شنبه در آغاز حمله خود، در حالی که در ساختمان وزارت کشور مراسمی با شرکت ۸۰ نفر به مناسب روز ملی روزنامه‌نگاران جریان داشت، از هلی‌کوپتر ۱۵ گلوله به سمت این ساختمان شلیک کرد.

وی سپس با پرواز به سوی ساختمان دیوان عالی که در فاصله‌ای نه چندان دور از وزارت کشور قرار دارد، چهار نارنجک به این ساختمان پرتاب کرد که دو قبضه از این نارنجک‌ها به سوی محافظان ساختمان هدف گرفته شده بود.

مقام‌های دولتی می‌گویند که این حملات تلفات جانی در بر نداشته و کسی نیز بر اثر آن زخمی نشده است.

بالگرد مورد استفاده اسکار پرز هم‌اینک در محلی در سواحل ونزوئلا پیدا شده و پلیس اقدام به تفتیش منزل اسکار پرز کرده است و عملیات برای بازداشت او همچنان ادامه دارد.

پرز که پیش از این در یگان تحقیقات مخفی پلیس کار می‌کرده، در سال‌های اخیر ویدئوهای مختلفی از خود با لباس نظامی و سوار بر اسب، یا در حال پرش از بالگرد با سگ، و همچنین غواصی با اسلحه، در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده و افراد زیادی ویدئوهای او را در این شبکه دنبال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG