لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

تحقیق در مورد احتمال نقض تحریم ایران از سوی «استاندارد چارترد»


خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که آمریکا تحقیقات تازه‌ای را در خصوص مراودات بانک انگلیسی «استاندارد چارترد» با ایران از طریق دبی، به ظن نقض تحریم‌ها علیه ایران، آغاز کرده‌است.

بر اساس گزارشی که روز جمعه نهم آبان از سوی رویترز منتشر شده، تحقیقاتی که آمریکا در خصوص فعالیت‌های بانک فرانسوی «ب‌ان‌پ پاریبا» با ایران به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران انجام داد، تردید در مورد فعالیت‌های بانک بریتانیایی «استاندارد چارترد» با ایران را نیز برانگیخت.

در تحقیقات آمریکا علیه بانک «ب‌ان‌پ پاریبا» نام شرکتی ایرانی که در دبی به ثبت رسیده بود، مطرح شد؛ این شرکت در ارتباط با نهادهای حساس جمهوری اسلامی ایران مورد ظن قرار گرفته‌است.

براساس شک و تردیدهای تازه‌ای که مطرح شده‌است، حسابی که شرکت ایرانی یادشده نزد بانک «استاندارد چارترد» داشته‌است، احتمالاً غیرقانونی بوده‌است.

به گزارش رویترز، حساب یادشده با رقم دلاری آمریکایی کار می‌کرد و به این خاطر ممکن است قوانین تحریم‌ها علیه ایران را که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تعیین شده بود، پایمال کرده باشد.

نام این شرکت با مالکیت ایرانی ذکر نشده‌است اما احتمال می‌رود که در فعالیت‌های پتروشیمی ایران نقش داشته‌است.

سخنگویان بانک «استاندارد چارترد» تاکنون در برابر گزارش رویترز در خصوص آغاز تحقیقات تازه دادستانی آمریکا علیه این بانک سکوت کرده‌اند.

نیویورک تایمز نیز هفته گذشته از دور تازه‌ای از تحقیقات دادستانی آمریکا علیه این بانک بزرگ انگلیسی در ارتباط با ایران خبر داد هرچند که به جزئیات اشاره‌ای نکرده بود.

بانک «استاندارد چارترد» دو سال پیش نیز به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران به پرداخت ۶۶۷ میلیون دلار محکوم شد و در تابستان امسال نیز سیصد میلیون دلار دیگر جریمه، به خاطر «کوتاهی در نظارت» در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران متحمل شد.

همچنین بانک فرانسوی «ب‌ان‌پ پاریبا» یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های تاریخ بانکی را به مبلغ هشت میلیارد و نهصد و هفتاد میلیون دلار به آمریکا پرداخت تا از زیان‌های آتی بیشتر که می‌توانست به انحلال و ورشکستی این بانک عظیم فرانسوی منجر شود، جلوگیری کند.

ایالات متحده آمریکا در طول سال‌ها حساب‌های بانکی شرکت‌های مرتبط با نهادهای جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان تعقیب کرده‌است تا از دید خود، راه نفس برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را ببندد.

شماری از بانک‌های جهان، و از جمله بانک‌های مهم اروپایی، در سال‌های گذشته ناچار شده‌اند در این ارتباط جریمه‌های کلانی به آمریکا بپردازند.

تعقیب سرسختانه بانک‌های جهانی از سوی وزارت خزانه‌داری و دادستانی آمریکا بخاطر مراودات آنها با ایران، زیان سنگینی به ایران و نیز به این بانک‌ها وارد کرده‌است.

با وجود رفع بخش محدودی از تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای موقت سال گذشته میان ایران و قدرت‌های جهانی، هنوز بانک‌های جهان موظف به رعایت تحریم‌های سرسختانه آمریکا در ارتباط با منع مراودات با ایران هستند.

آمریکا مظنون است که ایران با شرکت‌های پوششی بویژه در دبی تحریم‌ها را «دور» می‌زند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، همواره تحریم‌های آمریکایی و تحریم‌های مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت را تمسخر کرده و گفته بود ایران این تحریم‌ها را دور می‌زند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری کنونی ایران نیز، سی‌ام اوت، هشتم شهریور امسال، در یک نشست خبری در تهران گفت، دور زدن تحریم‌ها حق ایران است و به آن افتخار می‌کنیم.

XS
SM
MD
LG