لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

ایالت ویسکانسین درخواست بازشماری آرای انتخابات اخیر را پذیرفت


جیل استاین، نامزد انتخاباتی از حزب سبز ایالات متحده
جیل استاین، نامزد انتخاباتی از حزب سبز ایالات متحده

هیئت انتخاباتی ایالت ویسکانسین آمریکا روز جمعه، پنجم آذر، پذیرفت تا برای بررسی احتمال دستکاری هکرهای خارجی در نتیجه انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری آمریکا، آرای ریخته‌شده به صندوق‌های رأی در این ایالت را بازشماری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درخواست بازشماری آرای ایالت ویسکانسین را جیل استاین، نامزد انتخاباتی از حزب سبز ایالات متحده، داده و وی برای انجام این کار، شرط مقام‌های ویسکانسین مبنی بر متقبل شدن هزینه این بازشماری را نیز پذیرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، خانم استاین همچنین قصد دارد در هفته جاری درخواست‌های مشابهی را برای دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا ارائه کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا، در هر سه ایالت یادشده با اختلاف بسیار کمی بر رقیب اصلی خود، هیلاری کلینتون، پیروز شد.

روند بازشماری آرا در ویسکانسین قرار است اواخر هفته آینده آغاز شود و طی آن قرار است نزدیک به سه میلیون رأی ریخته‌شده به صندوق‌ها در این ایالت به صورت دستی بازشماری شود.

بنا بر گزارش‌ها، تعداد آرایی که غیاباً داده شده در انتخابات اخیر در ویسکانسین افزایش قابل توجهی نسبت به انتخابات‌های پیشین نشان می‌دهد و به گفته جیل استاین این امر مشکوکی است که می‌تواند با هک شدن سیستم مرتبط باشد.

جیل استاین در این رابطه همچنین گفت که «شواهد قانع‌کننده‌ای از ناهنجاری در روند تعیین نتیجه آرا» در دست است و تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده وجود «اختلافات چشمگیر» در ارقامی است که از سوی مقام‌های ایالتی به عنوان مجموع آرا ارائه شده است.

خانم استاین همچنین به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که در این خصوص «مدرک جرمی در دست نداریم اما از سوی دیگر، سیستم رأی‌گیری ما به شکلی است که می‌توان به‌راحتی در آن تخلف و دستکاری کرد یا آن را هک کرد.»

به نوشته رویترز، حتی اگر هر سه ایالت یادشده بازشماری آرا را بپذیرند بخت این‌که نتیجه کلی انتخابات هشتم نوامبر آمریکا تغییر کند «بسیار کم» ارزیابی می‌شود.

جیل استاین می‌گوید که تاکنون توانسته دست‌کم ۵ میلیون دلار برای هزینه بازشماری‌ آرا از اهداکنندگان دریافت کند و قصد دارد این رقم را به ۷ میلیون دلار افزایش دهد.

گزارش‌ها حاکی است که با ادامه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا روز چهارشنبه، ۴ آذر، هیلاری کلینتون با اختلاف دو میلیون رای در آرا عمومی از دونالد ترامپ پیش افتاده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر حد نصاب آرای الکترال لازم را به دست آورد و به عنوان رئیس جمهوری منتخب انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG