لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

وزیر دفاع اسرائیل: کشورهای عربی در جستجوی برنامه اتمی نظامی هستند


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید کشورهای عربی به توافق اتمی ایران باور ندارند و اسرائیل «نشانه‌هایی می‌بیند» که شماری از این کشورها «در جستجوی برنامه اتمی نظامی» هستند.

رادیو اسرائیل یکشنبه ۲۵ بهمن گزارش داده‌است، ژنرال یعلون این ادعا را در دیدارهای دو روز اخیر خود در نشست بین‌المللی امنیتی مونیخ آلمان با شمار زیادی از وزیران دفاع و خارجه کشورهای مختلف که با او ملاقات کرده‌اند، مطرح کرده‌است.

بر پایه این گزارش، یعلون گفته‌است «همه نشانه‌های موجود نیز حاکی است که کشورهای عربی راه‌های برخوردار شدن از جنگ‌افزار اتمی را بررسی می‌کنند و نمی‌توانند آرام و دست به سینه بشینند تا ایران به بمب اتم برسد».

وی اشاره دقیق‌تری به «کشورهای عربی» که به گفته او در پی دست‌یابی به بمب اتمی هستند نکرد.

ژنرال یعلون همچنین شامگاه شنبه در سخنرانی در اجلاس مونیخ خواهان نظارت دقیق بر توافق اتمی ایران شد و گفت «ایران در برنامه هسته‌ای‌اش پیشینه ریاکاری دارد و لازم است برای اجرای توافق، زیر نظارت دقیق جامعه جهانی باشد».

یعلون همچنین جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین تولیدکننده تروریسم در سطح جهان» نامید و مدعی شد «باندهای مسلحی با یاری ایران در اروپا، آمریکا و دیگر نقاط جهان به‌وجود آمده‌اند تا به وقت خود فعال شوند».

یعلون در این سخنرانی آنچه را که «محور تهران- دمشق- بیروت» نامید، یک تهدید هراس‌آور برای کشورش نامید.

اشاره یعلون به هم‌پیمانی جمهوری اسلامی ایران با حکومت بشار اسد در سوریه و حزب‌الله در لبنان بود.

وزیر دفاع اسرائیل گفت قدرت‌یابی محور یادشده برای منطقه و جهان نیز یک خطر جدی است.

به گزارش هاآرتص، یعلون این را نیز گفت که «تا زمانی که ایران در سوریه حضور دارد، سوریه دیگر به شرایط قبل از آغاز جنگ باز نمی‌گردد و گروه‌های چند شقه شده سنی نیز نخواهند گذاشت سوریه ثبات یابد».

به گفته یعلون، بحران سوریه «جنگ شیعه و سنی است و سنی‌ها سر تسلیم شدن ندارند».

او این را هم افزوده‌است که «حضور ایران و داعش در سوریه برای اسرائیل، منطقه و غرب دو گزینه بد است».

یعلون در اجلاس مونیخ با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هاشمی، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز با وزیران خارجه و دفاع آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، سوئیس و کانادا دیدار کرد اما با وجود حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست، دیداری میان آن دو صورت نگرفت.

یعلون و کری مناسبات بسیار سردی دارند؛ یعلون پیشتر گفته بود، «کری به اندازه یک گنجشک هم از خاورمیانه سرش نمی‌شود».

مسئله بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل

در همین حال، روزنامه هاآرتص یکشنبه ۲۵ بهمن خبر داده‌است که اسرائیل و آمریکا در مورد اعطای بسته کمک‌های جدید نظامی آمریکا به اسرائیل دچار «اختلافات بسیار جدی» شده‌اند.

به نوشته هاآرتص، در حالی که دولت نتانیاهو مشتاق بود حدود ۵۰ میلیارد دلار برای یک دوره ده ساله از آمریکا کمک نظامی بگیرد، دولت اوباما ظاهراً موافقت کرده‌است که این میزان حدود ۳۵ میلیارد دلار باشد.

این امر به این مفهوم است که آمریکا حاضر شده مبلغ کمک‌های سالیانه به اسرائیل را که تا پیش از این نیز سه میلیارد و یکصد میلیون دلار بود، ۴۰۰ میلیون در سال افزایش دهد و آن را به سه و نیم میلیارد دلار برساند.

نتانیاهو هفته گذشته گفته بود، اگر بسته کمک‌ها «نیازهای مهم امنیتی اسرائیل را تأمین نکند» اسرائیل منتظر ورود رئیس جمهوری جدیدی به کاخ سفید می‌ماند.

اما دولت آمریکا در واکنش تأکید کرد که «هیچ‌یک از رؤسای جمهوری آمریکا مانند اوباما به اسرائیل کمک نظامی نکرده‌است»، و دولت نتانیاهو را فراخواند که با بسته جدید موافقت کند.

افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل نوعی «غرامت» بابت برجام، توافق نهایی اتمی ایران، تلقی شده‌است.

XS
SM
MD
LG