لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۱

بدبینی یعلون نسبت به عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل


اسرائیل و ترکیه از «پیشرفت» در مذاکرات عادی سازی دو کشور خبر داده‌اند ولی موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل نسبت به آشتی ابراز «بدبینی عمیق» کرده است.

پنجشنبه بیست و دوم بهمن هیات های اسرائیلی و ترکیه‌ای در زوریخ سوییس آخرین موانع بر سر عادی سازی روابط دو کشور را بررسی کرده بودند.

به گزارش هاآرتص، دفتر نخست وزیری این کشور در بیانیه‌ای با تاکید بر حصول «پیشرفت» افزوده است که سه نماینده اعزامی بنیامین نتانیاهو «هنوز باید بر سر برخی مسائل گفت و گوهای بیشتری با مقامات ترکیه‌ای انجام دهند».

عمر جلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز پنجشنبه شب در آنکارا گفت، مذاکرات دو کشور «خوب پیش رفته» اما هنوز به توافق نهایی منجر نشده است.

مناسبات ترکیه و اسرائیل از بهار شش سال پیش که ارتش اسرائیل به کشتی ترکیه‌ای مأوی مرمره در دریا حمله کرد، تیره شد.

در آن حمله ده شهروند ترکیه کشته و دهها تن زخمی شدند و اسرائیل کشتی را از مسیر خود که به سوی بندر محصور غزه می‌رفت، منحرف و صدها سرنشین دیگر کشتی را که از حامیان فلسطینی‌ها بودند، اخراج کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تازگی گفت عادی سازی روابط «به سود همه منطقه» است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که مالکولم هونلاین یک یهودی متنفذ آمریکایی هفته گذشته با پیامی از سوی نخست وزیر اسرائیل با اردوغان در آنکارا دیدار کرده بود.

این در حالی است که بنوشته هاآرتص، وزیر دفاع اسرائیل نسبت به احتمال آشتی و عادی سازی روابط کشورش با ترکیه ابراز «بدبینی عمیق» کرد.

موشه یعلون گفت کشورش «آماده آشتی است و برای این هدف در شش سال اخیر تلاش زیادی کرده» اما او فکر می‌کند که این امر امکان پذیر نیست.

به گزارش هاآرتص، ژنرال یعلون که او نیز پنجشنبه در سوییس بود، گفت، ما می دانیم که ترکیه از حماس حمایت می‌کند ولی «نمی‌توانیم قبول کنیم که حماس در استانبول ترکیه دفتر نمایندگی داشته باشد».

اسرائیل در سالهای گذشته مدعی بوده که برخی از تعرض‌های مسلحانه علیه این کشور از دفتر نمایندگی حماس در استانبول برنامه ریزی شده بود.

ترکیه نیز پیش‌تر رفع حصر غزه را یکی از شرط‌های سه گانه برای عادی سازی روابط اعلام کرده بود اما اسرائیل این شرط را رد کرده و حصر غزه کماکان ادامه یافته است.

اسرائیل دو شرط دیگر ترکیه؛ پوزش خواهی و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان و زخمی‌ها را اجابت کرده است.

ترکیه نیز پرونده‌های تعقیب قضایی نظامیان اسرائیلی مرتبط با حمله به کشتی مأوی مرمره را بسته است.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی از تمایل ترکیه به همکاری و معامله در عرصه انرژی با اسرائیل خبر داده‌اند.

رسانه‌های ترکیه نیز نوشته بودند، ارتش این کشور در جستجوی احیای همکاری نظامی با اسرائیل و خرید تجهیزات جنگی از اسرائیل است.

رسانه‌های اسرائیل در همین حال نوشته‌اند، ترکیه در شرایطی که بر سر بحران جنگی سوریه مناسبات بسیار تیره‌ای با اکثر کشورهای منطقه دارد و با روسیه نیز در ماه‌های اخیر دچار بحران روابط شده، به سوی آشتی با اسرائیل تمایل نشان داده است.

XS
SM
MD
LG