لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

واکنش ظریف و فیروزآبادی به تروریست خواندن حزب‌الله


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

در ادامه واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی به «تروریستی» نامیدن سازمان شیعی حزب‌الله لبنان از سوی شورای همکاری خلیج فارس، رئیس ستاد نیروهای مسلح و وزیر امور خارجه ایران این تصمیم را محکوم کردند.

در حالی که تا پیش از این عربستان و بحرین حزب‌الله را موجودیت تروریستی نامیده بودند، شورای همکاری خلیج فارس، دربرگیرنده شش امیرنشین خلیج فارس، چهارشنبه گذشته ۱۲ اسفند، حزب‌الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داد.

این شورا گفته‌است، حزب‌الله به یارگیری از میان جوانان امیرنشین‌ها اقدام کرده و برنامه‌ریز طرح‌های «تروریستی» علیه این کشورها بوده‌است.

به گزارش رسانه‌های ایران، حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران یکشنبه شانزدهم اسفند گفت که «علی‌رغم خواست آل سعود و شرکای منطقه‌ای آن، در جایگاه تثبیت شده حزب‌الله لبنان در موازنه قدرت در منطقه هیچگونه تزلزلی ایجاد نخواهد شد.»

وی این تصمیم شورای یاد شده را «اشتباه راهبردی» نامیده و گفت که به باور او، «تردیدی نیست این اقدام تحت فرمان صهیونیست‌ها و به دستور دشمنان قسم‌خورده اسلام» صورت پذیرفته است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز شنبه پانزدهم اسفند در نشست خبری در کنار همتای خود از جزیره مالت که به ایران رفته، در مورد تصمیم شورای یاد شده گفت، «این اقدام محکوم و بی‌اعتبار بوده و باعث می‌شود نقش مخرب‌تر کسانی که این اقدامات را دنبال می‌کنند، در جامعه جهانی، آشکارتر شود».

آقای ظریف این را نیز افزود، «احساس می‌کنم برخی از کشورهای حوزه ما با توجه به سیاست‌های غلطی که دنبال کرده‌اند، بویژه دولت سعودی، به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در کل منطقه هستند».

وزیر خارجه ایران این را نیز گفت که حزب‌الله تنها سازمانی است که در برابر اسرائیل ایستاده‌است.

سایر مقامات ایران نیز تأکید کرده‌اند که تصمیم اتخاذشده از سوی عربستان و امیرنشین‌ها، در راستای منافع اسرائیل است.

اسرائیل زودتر از هر کشور دیگری در جهان حزب‌الله لبنان را «تروریستی» نامیده بود.

تصمیم شورای همکاری خلیج فارس با ادامه تیرگی شدید روابط عربستان با ایران مقارن شده است؛ عربستان سه ماه پیش مناسبات خود با ایران را قطع کرد و بحرین نیز تصمیم مشابهی گرفت.

عربستان ماه گذشته نیز کمک تسلیحاتی حدوداً چهار میلیارد دلاری به ارتش لبنان را بخاطر «سکوت» دولت بیروت در مورد حمله سه ماه پیش نیروهای تندرو به سفارت سعودی در تهران به حالت تعلیق درآورد.

وزیران کشور ۲۲ عضو اتحادیه عرب نیز در نشست هفته گذشته خود در تونس حزب‌الله را محکوم کرده و آن را «عامل بی‌ثباتی» نامیدند.

اما رسانه‌های عرب گزارش داده‌اند که عربستان تمایل دارد، اتحادیه عرب نیز مانند شورای همکاری خلیج فارس حزب‌الله را به طور رسمی «تروریستی» اعلام کند.

شش امیرنشین خلیج فارس عضو اتحادیه عرب هستند.

به گزارش العربیه، در پی تصمیم اخیر شورای همکاری خلیج فارس، کویت در روزهای گذشته تعقیب شهروندان و دیگر ساکنین را که ممکن است در مظان اتهام هر نوع مراوده با حزب‌الله یا حمایت از آنها بوده‌اند، گسترش داده‌است.

حزب‌الله از آغاز برپایی خود در اوایل دهه هشتاد میلادی مورد حمایت گسترده و همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران بوده‌است.

شبه نظامیان حزب‌الله در سال‌های گذشته در سوریه هم‌راستا با هدف‌های ایران می‌جنگند.

عربستان حزب‌الله را به دخالت در جنگ یمن نیز متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG